تلاش بغداد برای برقراری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان

تحلیلگر مسائل عراق گفت: دولت فعلی عراق در تلاش است تا بتواند دور جدید مذاکرات ایران و عربستان را برقرار کند، تصور من این است که توفیق در این تلاش‌ها به تمایل‌ها و اراده دو کشور اصلی، یعنی ایران و عربستان برمی‌گردد.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد با علی معموری، تحلیلگر عراقی درباره تنش‌هایی دیپلماتیک که اخیرا بین ایران و عراق به وجود آمده گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بغداد در ۲۰۲۲ موفق شد تمام بدهی‌هایی را که به ایران داشت به شکل کامل پرداخت کند. عراق بخش زیادی از اموال ایران در عراق را در قالب خرید کالا، پرداخت بدهی‌های ایران به جمهوری ترکمنستان به ازای خرید گاز و شیوه‌های مختلف دیگر به ایران منتقل کرد.
بعد از سال ۲۰۰۳ همه جریان‌های سیاسی در عراق خواهان رابطه استراتژیک درازمدت دوستانه با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل هستند.
حضور نیروهای رزمی امریکایی در دسامبر ۲۰۲۱ به‌طور کامل پایان یافت و مصوبه پارلمان عراق به شکل کامل اجرا شد. آنچه اکنون در عراق وجود دارد، حضور مجموعه‌ای از مستشاران و مشاوران نظامی است.
سیاست کلی عراق حفظ و بهبود روابط با همه کشورهای پیرامون بود، همزمان با اینکه اجازه دخالت به هیچ کشوری برای دخالت در شوون داخلی‌اش ندهد و به هیچ کشوری اجازه ندهد که از زبان بغداد سخن بگوید.

این مطالب را هم ببینید:

پروژه‌هایی که عراق دنبال می‌کند برای ضرر به هیچ کشوری نیست، بلکه به نفع ایجاد تعاون و همکاری بیشتر بین کل کشورهای همسایه عراق است.
دولت فعلی عراق در تلاش است تا بتواند دور جدید مذاکرات ایران و عربستان را برقرار کند. تصور من این است که توفیق در این تلاش‌ها به تمایل‌ها و اراده دو کشور اصلی، یعنی ایران و عربستان برمی‌گردد.
مساله گرانی دلار در عراق بیشتر به سیاست‌های مالی مربوط می‌شود. اشتباه‌هایی که در سیاستگذاری‌های مالی شکل گرفته ‌است، باعث شد تا میزان عرضه دلار کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت دلار در مقابل دینار افزایش پیدا کند.
نمی‌توان صدری‌ها را در فضای سیاسی عراق نادیده گرفت. این موضوع مورد تاکید همه گروه‌های شیعی و از جمله جمهوری اسلامی ایران است که جریان صدر باید نقش خود را در سیاست داخلی عراق داشته ‌باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.