۳ هزار کودک هرسال در تصادفات کشته می‌شوند

هرساله افراد زیادی در سوانح رانندگی جاده ای و شهری در کشورمان جان خود را از دست می دهند که در این میان حدود یک پنجم قربانیان را کودکان و افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا میزان قربانیان سالانه حوادث رانندگی را حدود ۱۷ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۳ هزار نفر زیر ۱۸ سال هستند. این آمار باعث شد تا فرمانده فراجا نیز بر لزوم کاهش تلفات رانندگی تاکید کند و از برنامه ریزی ۳ ساله برای کاهش ۶۰ درصدی جانباختگان خبر دهد.

به نقل از ایران، سردار احمدرضا رادان صبح دیروز در رزمایش پلیس بزرگراه‌های سراسر کشور که در شهرک آزمایش برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: از آنجا که احتمال افزایش سفرها از اواسط اسفند وجود دارد بنابراین برای طرح نوروزی زودتر از هر سال آماده می‌شویم.
وی در ادامه خدمت‌رسانی به مردم را بالاترین سرمایه برای پلیس دانست و گفت: بیش از ۹۰ درصد مخاطبین پلیس راهور افرادی هستند که به قانون احترام می‌گذارند و فقط ۱۰ درصد انضباط عمومی را خدشه‌دار می‌کنند که باید هزینه تخلف بالا برود و البته نحوه برخورد با متخلفان نیز باید مقتدرانه و توأم با رعایت ادب باشد.

رادان با اشاره به طرح‌ریزی برای کاهش ۶۰ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی طی سه سال آینده گفت: یک بخشی را ما انجام دادیم، بخش دیگر مربوط به وضعیت معابر و… است. موضع ما در این مسیر روشن است و مردم نیز از مطالبات ما باخبرند. مسئولان و افرادی که باید در این زمینه کار کنند نیز در این خصوص از مواضع ما و مطالبات ما آگاه هستند.
رادان در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجمیع شماره‌های امدادی در جاده‌ها، گفت: برای مردم راحت‌تر است که هنگام حادثه با یک شماره تماس بگیرند و در واقع دستگاه‌هایی مانند اورژانس، هلال احمر، پلیس و… در جاده‌ها باید دارای یک شماره واحد باشند. به نظرم آشناترین و شناخته‌ترین شماره برای مردم نیز همین شماره ۱۱۰ است. وی ادامه داد: اگر بتوانیم سرعت انتقال مصدومان به مراکز درمانی را ۳۰ درصد افزایش دهیم، حدود ۴٢ درصد در کاهش تلفات مؤثر خواهد بود.

رادان با بیان اینکه دولت و مجلس به ما قول کمک دادند، گفت: برای دولت انقلابی دغدغه مردم مهم است و یکی از این دغدغه‌ها ایمنی و راه است.
راه‌اندازی کمپین ۱۸-۱۸ پلیس راهور
سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا نیز از افتتاح مرکز پاسخگویی پلیس راهور خبر داد و گفت: این مرکز در واقع یک مرکز مشاوره و پاسخگویی به سؤالات است که ۲۱ خدمت را به مردم ارائه می‌کند. شماره آن نیز همان شماره تلفن ۱۲۰ بوده و مردم می‌توانند با آن تماس بگیرند.
هادیانفر به آمار جانباختگان حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما سالیانه ۱۷ هزار فوتی و حدود ۳۰۰ هزار نفر مجروح در حوادث رانندگی رخ می‌دهد که ما طبق برنامه‌ریزی باید این آمار را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال و افراد در سن رشد در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، گفت:‌ کمپین ۱۸-۱۸ از سوی پلیس راهور راه‌اندازی شده است. این کمپین بیانگر این است که ۱۸ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی زیر ۱۸ سال سن دارند. افراد بی‌گناهی که جان خود را به خاطر قصور یا تخلف دیگران از دست می‌دهند. البته برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی ۳۳ دستگاه نقش دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسشی درباره حذف ۲ درصد افزایش عوارض خودروها و اعمال جریمه از سوی پلیس راهور گفت: در سال‌های گذشته و بنا بر آنچه که از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد، بنا شد که شهروندان یا عوارض خودروهای خود را پرداخت کنند یا جریمه بدهند. شهرداری‌ها برای کسب درآمد بیشتر دریافت عوارض را قانونی کردند.

بنابراین خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح می‌شوند باید عوارض پرداخت کنند و در واقع این عوارض به عنوان جریمه‌ای است که از سوی شهرداری اعمال می‌شود پس دلیلی برای اعمال جریمه از سوی پلیس وجود ندارد. البته اگر در بحث عوارض تجدید نظر شده یا رقم جرایم تغییر کند پلیس نیز به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.