آخرین خبرها از زلزله ترکیه و سوریه؛ شمار کشته‌ها در مرز ۵۰۰۰ نفر/ خطر شیوع بیماری‌های عفونی

زلزله ویرانگر روز گذشته ترکیه و سوریه تاکنون بیش از هزاران کشته و دهها هزار مصدوم برجای گذاشته است و برغم برودت هوا و وقوع پس‌لرزه‌، تلاش امدادگران برای نجات مصدومان احتمالی و اسکان زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، زلزله ویرانگر روز گذشته ترکیه با ۷.۸ ریشتر بزرگی، بزرگترین زلزله قرن ترکیه بود که در سوریه نیز تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشته است و علاوه بر این دو کشور در لبنان و عراق هم احساس شده است.

اعزام تیم‌های امدادی ایران به ترکیه و سوریه

به نقل از ایسنا، در پی وقوع زلزله سران و رهبران کشورهای مختلف جهان ضمن ارسال پیام‌های تسلیت، برای اعزام نیرو و تجهیزات اعلام آمادگی کردند که از ایران نیز تیم پزشکی و امدادی هلال‌احمر شب گذشته برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله به ترکیه اعزام شدند و به گفته معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ، شش تیم در قالب تیم‌های جست‌وجو، امدادونجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات، جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام می‌شوند.

در سوریه با وجود هشدار سازمان ملل درباره مشکلات‌پیش‌روی کمک‌رسانی همچون تخریب مسیرها، کمبود سوخت و هوای سرد،  کمک‌های امدادی ایران به سوریه اعزام شده و به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران اولین محموله امدادی ایران در قالب ۴۵ تن شامل پتو، چادر، دارو، مواد غذایی و دیگر ملزومات زلزله‌زدگان سوریه وارد فرودگاه حلب شده است و به سرعت تخلیه و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. ان‌شاءالله امروز نیز یک هواپیمای دیگر به حلب می‌رود و علاوه بر آن هواپیمای دیگری از کمک‌های امدادی به لاذقیه که بیشترین آسیب‌ را از زلزله متحمل شده است اعزام خواهد شد تا کمک‌ها بین زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان توزیع شود.

زلزله ترکیه

با گذشت یک روز  از وقوع زلزله مرگبار، فعالیت و تلاش تیم‌های امداد و نجات در مناطق زلزله زده برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد و این در حالیست که بسیاری از ساکنان در پی تخریب خانه‌های خود در سرمای هوا آواره شده‌اند و افراد بسیاری  زیر آوار هستند براین اساس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است و سازمان بهداشت جهانی گفته است احتمال دارد تعداد تلفات تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.

به گفته سزر رئیس سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد)، انتقال پرسنل، مواد غذایی و وسایل مورد نیاز به مناطق محل حادثه ادامه دارد، بخشی از محوله‌ها از طریق هوایی به منطقه ارسال می‌شوند. هم اکنون ۱۶ هزار و ۴۰۰ نیروی جستجو و نجات و نزدیک به ۵ هزار خودرو و تجهیزات ساختمانی در منطقه مستقر شده‌اند. ۶۵ هزار چادر و بیش از ۳۰۰ هزار تخته پتو به مناطق زلزله زده ارسال شده است.بامداد دوشنبه – ۶ فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند و بنابر گزارش‌ها تاکنون منجر به کشته شدن هزاران نفر در این دو کشور شده است.

بر اساس جدیدترین آمارها،شمار قربانیان زلزله‌های روز گذشته تا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز در ترکیه به ۳۳۸۱ نفر رسیده است و شمار مصدومان نیز براساس اعلام سازمان مدیریت فوریت‌های اضطراری ترکیه از مرز  ۲۰ هزار نفر گذشته است.

زلزله ترکیه

اعلام آمادگی ۶۵ کشور برای ارسال نیرو و تجهیزات

یونس سزر، رئیس سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) در گفتگو با رسانه‌ها در مرکز این سازمان در آنکارا  با بیان اینکه ۶۵ کشور جهان برای اعزام تیم‌های امداد و نجات به منطقه اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: بر اثر زلزله ۱۵ هزار و ۸۳۴ نفر نیز در این کشور مصدوم شده اند.

 

سزر با اشاره به ادامه پس‌لرزه‌ها، گفت: پس از زلزله‌های اصلی ۲۴۳ پس لرزه در منطقه به وقوع پیوسته است. هم اکنون شمار زیادی از وزرای هیات دولت، ۳۰ استاندار و ۴۷ فرماندار درحال مدیریت عملیات‌های امداد و نجات و اسکان مردم منطقه هستند.

سزر با بیان اینکه انتقال پرسنل، مواد غذایی و وسایل مورد نیاز به مناطق محل حادثه ادامه دارد، افزود: بخشی از محموله‌ها از طریق هوایی به منطقه ارسال می‌شوند.

هم اکنون ۱۶ هزار و ۴۰۰ نیروی جستجو و نجات و نزدیک به ۵۰۰۰ خودرو و تجهیزات ساختمانی در منطقه مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی با بیان اینکه ۶۵ هزار چادر برای رفع نیاز به سرپناه به منطقه ارسال شده، ادامه داد: همچنین بیش از ۳۰۰ هزار تخته پتو نیز به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکیست دو نفر پس از ۲۶ ساعت از زلزله ترکیه، زنده از زیر آوار خارج شدند.

همچنین شبکه الجزیره گزارش کرد: شمار قربانیان زمین لرزه در سراسر مناطق زلزله زده سوریه به ۱۵۰۴ کشته و ۳۵۴۸ زخمی رسیده است.

فؤاد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه نیز بامداد امروز (سه‌شنبه) در گزارشی اعلام کرد که تاکنون ۷ هزار و ۸۴۰ نفر از زیر آوارهای زلزله جنوب این کشور نجات یافته‌اند.

زلزله ترکیه

احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه

امدادرسانی در میان ویرانه‌های مناطق زلزله‌زده در حالی ادامه دارد که به گفته یکی از مدیران ارشد شرایط اضطرار در دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت با توجه به برودت هوا بیماری‌های تنفسی و عفونی زلزله‌زدگان را تهدید می کند. افرادی که نمی توانند به خانه های خود بازگردند در مکان های عمومی دور هم جمع می شوند و این امر خطراتی را به همراه خواهد داشت، به ویژه اگر وسایل گرمایشی برای آنها فراهم نشود و ازدحام جمعیت اتفاق بیفتد احتمال انتشار ویروس های تنفسی نیز وجود دارد.

زلزله ترکیه

در پی وقوع زلزله اردوغان یک هفته عزای عمومی اعلام کرد و گفت: پرچم کشورمان تا یکشنبه ۱۲ فوریه در داخل و تمامی نمایندگی‌های سیاسی‌مان در خارج از کشور به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

امدادگران در حال حفاری در میان آوارهای ساختمان‌ها در تمام شهرهای بزرگ در امتداد مرز با سوریه‌اند. برخی از شدیدترین ویرانی‌ها در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه بین «قهرمان ماراش»  و «غازی آنتپ » رخ داده است، جایی که تقریبا کل ساختمان‌های شهر ویران شده‌اند.

مسجد معروفی که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌گردد در استان مالتایا به همراه یک ساختمان ۱۴ طبقه با ۲۸ آپارتمان که ۹۲ نفر را در خود جای داده بود، تا حدی فرو ریخته است.

زلزله ترکیه

وزارت بهداشت سوریه از خسارات وارده به استان‌های حلب، لاذقیه، حماء و طرطوس خبر داده است. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در شمال سوریه گفتند که پس از لرزش زمین، ساکنان وحشت‌زده از خانه‌های خود فرار کردند.

مقامات سوریه به‌عنوان یک اقدام احتیاطی گاز طبیعی و برق را در سراسر منطقه زلزله‌زده قطع کردند.

تخریب‌ها در سوریه نیز بسیار زیاد است. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در اثر ۱۰ سال جنگ در این کشور آواره شده‌اند. این افراد اغلب در اردوگاه‌ها یا در خانه‌های ساده زندگی می‌کنند. شرایط آسیب‌پذیر و استفاده از مواد ساختمانی فاقد استحکام، به این معنی است که بسیاری از اقامتگاه‌ها در اردوگاه‌ها ممکن است فرو ریخته یا آسیب جدی دیده باشند.

زلزله ترکیه

فیلم‌های خبری و ویدیوها، ویرانی‌ها را نشان می‌دهد و در مناطقی تمام امکانات مسکونی از بین رفته است. زیرساخت‌ها و بیمارستان‌های این مناطق پیش از زلزله نیز آسیب شدیدی دیده بود و ساکنان آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه دسترسی کافی ندارند. برخی مخالفت‌ها در سازمان ملل متحد نیز تحویل کمک‌ها را به این مناطق محدود کرده است. گذرگاه‌های مرزی کلیدی مانند باب الحوا برای میلیون‌ها نفر حیاتی‌اند. با این حال، با توجه به تخریب‌های گسترده زلزله در منطقه هاتای در ترکیه، معلوم نیست که آنکارا بتواند به سوری‌ها در آن سوی مرز کمک کند.

 

ترک خوردن «سد آتاتورک» به دنبال زلزله شدید ترکیه

مقامات محلی می‌گویند: به نظر می‌رسد که سد آتاتورک در جنوب شرقی ترکیه پس از دو زمین لرزه ویرانگر روز گذشته (دوشنبه) در وضعیت بحرانی قرار دارد. گزارش‌هایی از ترکیه حاکی از آن است که در پی زلزله‌های شدید شکاف‌های زیادی در سد ایجاد شده است.

کارشناسان هشدار دادند که سد هر لحظه ممکن است بشکند و ویرانی ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع در نزدیکی سد را تحت تأثیر قرار دهد.

سد آتاتورک

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.