معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته‌ای با روسیه تمدید شد

یک رسانه آمریکایی گزارش داد، دولت بایدن معافیت تحریمی ایران در ارتباط با همکاری هسته‌ای با روسیه را تمدید کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره آمریکا که به آن دست پیدا کرده است، گزارش داد: دولت جو بایدن یک سری از معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به تهران و مسکو اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران، از جمله تاسیسات فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد.

به نقل از ایسنا، بنابر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در ۳۱ ژانویه مجوز معافیت‌ها را صادر کرده اما کنگره از این تصمیم تا اواخر ۳ فوریه مطلع نشده و پس از آن فیری بیکن شروع به بررسی معافیت‌ها کرده است.

منابع ارشد کنگره گفتند که دولت بایدن در بحبوحه نگرانی‌های مجدد در مورد همکاری نظامی ایران و روسیه تلاش می‌کند تا معافیت‌های تحریمی را از میان بردارد.

این مطالب را هم ببینید:

به گزارش فیری بیکن، این معافیت‌های تحریمی که بخش باقیمانده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، اجازه ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد. از این‌رو، منتقدان می‌گویند که با ارائه این مجوز دولت بایدن به تهران اجازه توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را می‌دهد و به مسکو نیز امکان بهره‌مندی اقتصادی از طریق تجارت با سازمان‌های تحت کنترل دولت، همچون روس اتم را می‌دهد.

فیری بیکن در ادامه گزارش داد که در اطلاعیه وزارت امورخارجه آمریکا به کنگره در این خصوص آمده است: محدود کردن معافیت از این طریق منافع مهم منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را برآورده می‌کند و در عین حال، فعالیت‌های مربوط به ساخت واحدهای راکتور جدید در بوشهر را که برنامه هسته ای ایران را گسترش می دهد و همکاری بین ایران و روسیه را در شرایط کمک نظامی تهران به مسکو بیشتر می‌کند، شامل نمی‌شود.

بنا بر گزارش این پایگاه خبری، به نظر می‌رسد دولت بایدن قصد دارد این بار با وجود تمدید معافیت‌های تحریمی،  تحریم‌های خاصی را برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران توسط روسیه اعمال کند با این هدف که همکاری‌های تهران و مسکو را محدود کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.