مجوز به بانک مرکزی برای مداخله در بازار و خرید و فروش ارز

نمایندگان مجلس با اصلاح برخی مواد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند و در این راستا به بانک مرکزی اجازه دادند برای تحقق سیاست‌های ارزی خود، در بازار ارز مداخله و نسبت به خرید و فروش ارز یا اوراق ارزی اقدام کند.

به گزارش تازه‌نیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نظر شورای نگهبان چند ماده از این طرح را اصلاح کردند.

به نقل از اکوایران، اصلاحات زیر در ماده ۴۴ اعمال شده است:

۱- بند (الف) به صورت زیر اصلاح شد: «الف- نظام ارزی کشور، «شناور مدیریت شده» است و هدف مذکور در جزء (۴) بند «ب» ماده (۳) این قانون، باید در چهارچوب این نظام ارزی و با لحاظ رقابت‌پذیری اقتصاد کشور و تقویت تولید ملی پیگیری شود. بانک مرکزی موظف است بازار ارز را به گونه‌ای مدیریت کند که ضمن حفظ ارزش حقیقی پول ملی، نوسانات نرخ ارز، کاهش یابد.

بانک مرکزی می‌تواند برای تحقق سیاست‌های ارزی خود، در بازار ارز مداخله و اقدام به خرید یا فروش ارز یا اوراق مالی مبتنی بر ارز نماید. هرگونه خرید و فروش ارز، طلا و اوراق مالی مبتنی بر آنها توسط بانک مرکزی باید به نرخ بازار یا در فاصله‌ای مشخص از آن که توسط هیأت‌عالی تعیین می‌شود، انجام گیرد.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.