سخنرانی مهم بایدن؛ تغییر موضع آمریکا نسبت به ایران؟

ئیس جمهور ایالات متحده هر سال به کنگره می‌رود و در خصوص اقتصاد، سیاست داخلی و… علاوه بر اینکه یک گزارش از عملکرد یک ساله می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: «از صحبت جو بایدن در سخنرانی سالانه می‌توان فهمید که به عقیده دولت مستقر در کاخ سفید، مهمترین چالش‌های سال ۲۰۲۳ در عرصه بین‌المللی موضوع جنگ اوکراین و روسیه به علاوه چین است. به همین دلیل هم رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به این دو موضوع اشاره کرده است. اما این به آن معنی نیست که توجه کاخ سفید از ایران برداشته شده است. صرفا بیان نوعی اولویت بندی این کشور در عرصه سیاست خارجی است.»

به نقل از فرارو، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل ایالات متحده در خصوص عدم اشاره جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ایران در سخنرانی سالانه خود در کنگره، عنوان کرد: «یک نکته‌ای که در سخنرانی‌های سالانه بایدن وجود دارد این است که عمدتا در باره ایران صحبت نمی‌کند. اگر متن سخنرانی سال گذشته او را بخوانید، می‌بینید که در آن سخنرانی هم حرفی از ایران نزده است. اما نکته مهم این است که باید در ابتدا بدانیم که ماهیت سخنرانی سالانه رئیس جمهور امریکا در کنگره چیست؟ به طور کلی روسای جمهور ایالات متحده سالانه برای گزارش عملکردی خود به کنگره می‌روند و عمده موضوعی که مورد توجه قرار می‌گیرد، مسائل داخلی آمریکا است.»

وی افزود: «به عبارت ساده‌تر رئیس جمهور ایالات متحده هر سال به کنگره می‌رود و در خصوص اقتصاد، سیاست داخلی و… علاوه بر اینکه یک گزارش از عملکرد یک ساله می‌دهد، برنامه‌های خود را برای سال آینده تشریح می‌کند؛ بنابراین همیشه بخش عمده سخنرانی به این مسائل مربوط می‌شود. اما یک بخش کوچکی هم وجود دارد که در خصوص موضوعات یا به نوعی چالش‌های اساسی که پیش روی دولت این کشور در عرصه بین‌المللی قرار دارند، صحبت می‌کنند.»

او تاکید کرد: «از صحبت بایدن در سخنرانی سالانه می‌توان فهمید که به عقیده دولت مستقر در کاخ سفید، مهمترین چالش‌های سال ۲۰۲۳ در عرصه بین‌المللی موضوع جنگ اوکراین و روسیه به علاوه چین است. به همین دلیل هم رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به این دو موضوع اشاره کرده است. اما این به آن معنی نیست که توجه کاخ سفید از ایران برداشته شده است. صرفا بیان نوعی اولویت بندی این کشور در عرصه سیاست خارجی است.»

ابوالفتح در پایان افزود: «بنابراین قطعا جو بایدن در مناسبت‌های مختلف دیگر در خصوص ایران نیز اظهار نظر خواهد کرد. نباید فکر کنیم که عدم اشاره او به ایران در سخنرانی اخیرش، به معنی تغییر سیاست در قبال ایران است. ضمن اینکه به طور کلی یک اصل ثابت در سیاست‌های ایالات متحده وجود دارد و این است که آن‌ها همیشه روسیه و چین را یک خطر برای امنیت ملی خود تلقی می‌کنند و در مرحله بعدی به تهدیدات منطقه‌ای می‌پردازند. الان هم شرایط به همین شکل است. امریکا این روز‌ها از سوی روسیه و چین، بسیار احساس خطر می‌کند و ایران در جایگاه بعدی و منطقه‌ای قرار دارد.»

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.