نقشه جدید روسیه در جنگ اوکراین/ مزیت بزرگ مسکو در جنگ فرسایشی

بریتانیا می‌گوید کمبود منابع مسکو احتمالاً مانع هر حمله بزرگی خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، نیروهای روسیه حملات متعددی را در شرق اوکراین آغاز کرده و در تلاش‌اند پیش از رسیدن تسلیحات جدید غرب، به موفقیتی در نبرد دست یابند. اگرچه بریتانیا در مورد احتمال حمله بزرگ روسیه تردید دارد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که روسیه در بخشی از نقشه بزرگ‌تری که کیف و متحدان غربیش پیش‌بینی می‌کنند، قصد دارد در پنج جبهه مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک تجدید قوا و حمله کند.

به نقل از اکوایران، اما در حالی که روس‌ها پس از چندین شکست شدید در سال گذشته به دنبال بازپس‌گیری ابتکار عمل میدان نبرد هستند، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که کمبود مهمات و یگان‌های فعال، هرگونه حمله بزرگ مسکو را مختل خواهد کرد.

روز سه‌شنبه این وزارتخانه گفت: بعید است روسیه بتواند در هفته‌های آینده، نیروهای لازم برای اثرگذاری جدی بر نتیجه جنگ را فراهم کند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، نیروهای روس از زمانی که به دنبال تصرف بخش‌های باقی‌مانده منطقه دونتسک بوده‌اند، تنها توانسته‌اند هفته‌ای چند صد متر را اشغال کنند.

مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که روسیه در آستانه سالگرد حمله، در حال تدارک حمله‌ای مجدد است. مسکو هنوز نتوانسته است که اهداف کارزار خود از جمله کنترل کامل بر منطقه صنعتی دونباس در شرق اوکراین را تضمین محقق کند.

این مطالب را هم ببینید:

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت: آنها تمرکز اصلی خود را در جبهه‌های کوپیانسک، لیمان، باخموت، آودییوکا و نووپاولیوکا متمرکز کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در حال انجام عملیات در جبهه‌های کوپیانسک و لیمان، کل منطقه دونتسک و مناطق جنوبی زاپوریژژیا و خرسون هستند.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر تحت فشار قرار داشته و مجبور شدند زمین‌ها و چندین روستا در اطراف شهر باخموت را واگذار کنند که نیروهای روسی پس از ماه‌ها حملات ناموفق، تلاش داشتند آن را محاصره کنند.

روز سه‌شنبه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات در اطراف باخموت و وهلهدار، مرکزی لجستیکی در منطقه دونتسک که نیروهای روسی در روزهای اخیر حملات خود را در آن تشدید کرده‌اند، با موفقیت پیش می‌رود.

به گزارش یک خبرگزاری دولتی روسیه، دنیس پوشیلین، رهبر نیابتی مسکو در قلمرو تحت کنترل روسیه در شرق منطقه دونتسک گفت که نیروهای روس نیز در مجاورت شهر سیورسک با موفقیت در حال پیشروی هستند. او گفت که کنترل سیورسک به نیروهای روسی امکان پیشرفت به سمت غرب در شهر استراتژیک لیمان را فراهم می‌کند. سال گذشته، نیروهای اوکراینی آن را از کنترل روسیه باز پس‌گرفتند.

ولادیمیر روگوف، یک مقام منتصب روسیه در منطقه زاپوریژژیا در مورد جنوب اوکراین نیز گفت که خط مقدم تثبیت شده؛ اما نبردهای موضعی ادامه دارد. هنوز هیچ‌یک از طرفین هنوز پیشرفتی نداشته‌اند.

مسکو بارها در هفته‌های اخیر در ادعای پیشروی در این منطقه را داشت.

برای مسکو، ضروری است که هرچه زودتر دستاوردی کسب کند. متحدان غربی اوکراین اخیراً متعهد شده‌اند تانک‌هایی را برای کیف ارسال کنند. این تانک‌ها که طی چند ماه آینده به خط مقدم می‌رسند، احتمالاً موازنه جنگ را به نفع اوکراین تغییر خواهند داد.

روز سه‌شنبه، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در سفر به کیف گفت که چندین کشور اروپایی در حال بررسی طرحی برای ارسال بیش از ۱۰۰ تانک قدیمی‌تر لئوپارد ۱ای۵ به اوکراین هستند. کایسا اولنگرن، وزیر دفاع هلند نیز در توییتر گفت که هلند جهت تأمین تانک‌ها از ذخایر صنعتی، به آلمان و دانمارک خواهد پیوست.

به طور جداگانه، دولت آلمان نیز مجوز ارسال ۱۷۸ لئوپارد ۱ای۵ به اوکراین از ذخایر صنعتی را صادر کرد. هنوز مشخص نیست که چه تعداد و بر اساس چه برنامه‌ای ارسال خواهند شد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کیف از کنفرانس امنیتی مونیخ جهت راضی‌کردن متحدان غربی برای تأمین موشک‌های دوربرد و هواپیماهای جنگی استفاده خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز احتمالاً به نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل ملحق شده تا همتایان اروپایی خود را به حمایت بیشتر فرابخواند. البته حضور وی هنوز تأیید نشده است. او همچنین ممکن است در پارلمان اروپا سخنرانی کند.

بازدید وی از مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، دومین سفر او به خارج از کشور از زمان آغاز جنگ خواهد بود. او در ماه دسامبر به واشنگتن سفر کرده بود.

کیف می‌گوید برای جایگزینی ناوگان هوایی دوران شوروی و تسلط بر آسمان اوکراین به جت‌های اف۱۶ آمریکایی یا هواپیماهای آلمانی و سوئدی نیاز دارد تا نیروهای روسیه را از این کشور بیرون کند.

با این حال، آلمان و ایالات متحده به دلیل نگرانی از واکنش روسیه و گسترش جنگ به فراتر از اوکراین، مخالفت خود با ارسال جت‌ها را ابراز کرده‌اند؛ اما سایر کشورهای اروپایی پذیرای این ایده هستند.

آقای کولبا گفت که اوکراین قبلاً نیز بر بی‌میلی غربی‌ها برای تأمین سیستم هیمارس، موشک‌های زمین به هوای پاتریوت و تانک‌های مدرن غلبه کرده است. او افزود که از کنترل خارج‌شدن درگیری‌ها، دغدغه‌ای تا کنون محقق نشده است.

تسلیحات غربی اوکراین را قادر ساخت تا از پیشروی‌های روسیه جلوگیری کرده و بخش‌هایی از قلمروی جنوبی و شمالی این کشور را پس بگیرد. مسکو نیز در پاییز گذشته ۳۰۰ هزار نفر دیگر را بسیج کرد و که مزیت بزرگی در این جنگ فرسایشی به حساب می‌آید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.