خطیب زاده: موضوع بدهی انگلیس ربطی به آزادی زاغری ندارد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: پرداخت بدهی ایران از طرف انگلیس هیچ ربطی به آزادی زندانیان دو تابعیتی ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از صدا و سیما، سعید خطیب زاده درباره انتشار اخباری مبنی براینکه دولت انگلیس بدهی کشورش به ایران را بر سر خرید تانک‌های چیفتن (قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) تأیید کرده است و برخی تلاش دارند موضوع پرداخت بدهی را به آزادی یک زندانی دو تابعیتی ایرانی انگلیسی (نازنین زاغری) ربط دهند، افزود: دولت انگلیس یک بدهی قطعی ۴۰ ساله به ایران دارد و تفاوتی نمی‌کند که این بدهی را یک مقام دولت انگلیس بپذیرد یا نه.

وی گفت: واقعیت این است تا همین امروز هم دولت انگلیس تأخیرهای مکرری از پرداخت این بدهی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف و در تمامی گفتگوهایی که با طرف انگلیسی داشته، تاکید کرده است که این بدهی قطعی را باید دولت انگلیس پرداخت کند و این ربطی به هیچ موضوع دیگری ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از،خطیب زاده با تاکید براینکه موضوع خانم نازنین زاغری (زندانی دو تابعیتی که دوران محکومیتش را در ایران می‌گذراند) ربطی به پرداخت بدهی ایران از انگلیس ندارد، گفت: وی بخشی از محکومیت خود را در ایران گذرانده و آزادی مشروط هم داشته است که پروسه قضائی خودش را دارد و هیچ فرقی بین وی و سایر زندانیان دیگر نیست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه انگلیس بدون تأخیر بدهی خودش به ایران را بپردازد افزود: موضوع خانم زاغری یک پروسه قضائی دارد و قوه قضائی ایران در این باره کاملاً مستقل عمل می‌کند و بدهی دولت انگلیس به ایران یک بدهی قطعی ۴۰ ساله است و باید با همه جریمه‌های تاخیرش پرداخت شود؛ ما به قطع و یقین پیگیر هستیم بدهی انگلیس به ایران پرداخت شود.

خطیب زاده همچنین با تاکید بر اینکه بدیهی و روشن است که هر کدام از این قضایا ربطی به هم ندارند، گفت: بعید می‌دانم جز در فضای رسانه‌ای در فضای دیگری قابل تکرار باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه بسیاری از زندانیانی که در ایران هستند درخواست آزادی دارند افزود: خانم زاغری هم مثل سایر زندانیان است و من تاکید می‌کنم هیچ تفاوتی بین وی و سایر زندانیان وجود ندارد؛ هر زندانی حقوقی دارد، قانون مدافع حقوق آنهاست و وی هم به عنوان یکی از زندانیان و یکی از اتباع ایرانی دارای حقوقی است، درخواست‌هایی داشته است که مراحل قضائی خودش را طی می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.