آخرین‌خبرها از زلزله ترکیه؛ آمار قربانیان به ۲۴هزار نفر رسید/ زنده پیدا کردن افراد «معجزه» است! +تصاویر

وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون “قهرمان ماراش” تا کنون به ۲۰ هزار و ۶۶۵ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

به گزارش تازه‌نیوز،  همچنین تاکنون فوت ۳۵۵۳ تن در سوریه تایید شده و به این ترتیب تا صبح امروز (شنبه) مجموع تلفات این زلزله شدید در سوریه و ترکیه از ۲۴ هزار نفر فراتر رفته است. این درحالیست که صدها امدادگر از کشورهای مختلف همچنان به سختی و در سرمای شدید مشغول به کارند تا افراد بیشتری را نجات دهند.

به نقل از ایسنا، همچنین به گزارش شبکه الجزیره، سیوانکا داناپالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سوریه در یک نشست خبری گفت: ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر این زلزله ویرانگر بی خانمان شده باشند.

در این گزارش همچنین آمده که سوریه ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور را تایید کرده است.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن درخواست کمک بین‌المللی از برگزاری کنفرانس اهداکنندگان کمک های بشردوستانه، در هفته آینده خبر داد.

زمین لرزه ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تایید کرده است که شمار جانباختگان این زمین لرزه در این کشور از تلفات زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ فراتر رفته است.

بنابر گزارش رویترز دست کم ۲۴ میلیون نفر تحت تاثیر پیامدهای سخت این حادثه قرار گرفته اند.

گزارش‌ها حاکیست تاکنون بیش از ۸۰۰۰ زلزله‌زده از زیر آوار نجات یافته‌اند و تلاش‌ها برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند همچنان ادامه دارد.

زمین‌لرزه‌های ترکیه کل کشور را تا ۶ متر جابه‌جا کرده است

۸:۵۰ – به گزارش ایندیپندنت، یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.

زمین لرزه ترکیه

به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.

این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.

پروفسور توضیح داد: اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.

زمین لرزه ترکیه

وی افزود که در روزهای آتی و بعد از پایش از طریق ماهواره‌های ئی‌اس‌ای سنتینل (ESA Sentinel) و ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد (ASI CosmoSkymed) به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.

این زمین‌لرزه باند فرودگاه استان هاتای را تخریب و صدها ساختمان در سراسر این منطقه را با خاک یکسان کرد.

میلیون‌ها نفر در ترکیه و سوریه نیازمند کمک فوری هستند

۱۰:۲۴ – به گزارش شبکه تلویزیونی “ان اچ کی”، با گذشت پنج روز از وقوع زمین لرزه‌های ویرانگر در شهرها و شهرک‌های مرزی ترکیه و سوریه، امدادگران دست از تلاش برای نجات بازماندگان برنداشته‌اند.

منابع خبری تاکنون مرگ بیش از ۲۴ هزار تن را در دو کشور تایید کرده‌اند و میلیون‌ها نفر همچنان نیاز مبرم به کمک‌های فوری دارند.

گزارش‌ها حاکیست که بازه ۷۲ ساعتی پس از وقوع زلزله برای نجات افراد از زیر آوار حیاتی است اما حتی با گذشت چند روز بعد از این مدت، همچنان کسانی زنده از زیر آوار بیرون آورده می‌شوند.

با این حال امدادگران می‌دانند که زمان برای یافتن بقیه افراد و ارائه مراقبت‌های مورد نیاز به آنها رو به اتمام است.

پزشکان و پرستاران سخت تلاش می‌کنند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. آنها در مراکز بدون برق و آب کار می‌کنند. ذخایر داروی آنها نیز رو به اتمام است.

بازماندگان شامل خانواده‌ها، کودکان و خردسالان در شهر قهرمان ماراش ترکیه برای درمان با پروازهایی به آنکارا، پایتخت این کشور انتقال داده می‌شوند.

هزاران نفر از کسانی که همچنان در این شهر هستند، همه چیز خود از دست داده‌اند. آنها به کمپ‌های موقتی که دولت و سازمان‌های بین‌المللی بر پا کرده‌اند، منتقل شده‌اند.

همچنین ورود امدادگران و اقلام امدادی از خارج از ترکیه نیز شروع شده است. با این حال دست اندرکاران امدادی برای کمک به نیازمندان با دشواری روبرو شده‌اند زیرا هم خودشان و هم بازماندگان با سرمای زیر صفر درجه مواجه هستند.

زمین لرزه ترکیه

اعلام عزای عمومی در آلبانی برای همدردی با زلزله‌زدگان

۱۱:۱۲ – به گزارش خبرگزاری آناتولی، ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: در پی وقوع زلزله در ۱۰ استان ترکیه با کانون منطقه پازارجیک قهرمان‌ماراش، روز دوشنبه عزای عمومی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه به نشانه همبستگی دوشنبه پرچم‌ها نیمه افراشته و شمع روشن خواهد شد، اظهار داشت: دولت آلبانی به یاد افرادی که در فاجعه زلزله بزرگ در مرز ترکیه و سوریه جان خود را از دست دادند و به نشانه همبستگی با کشور دوست ترکیه که در فاجعه مشابه همراه ما بود، تصمیم گرفت تا روز دوشنبه ۱۳ فوریه را عزای عمومی اعلام کند.

زمین لرزه ترکیه و سوریه

دیگر، زنده پیدا کردن افراد «معجزه» است

۱۱:۴۵ – به گزارش شبکه خبری الجزیره، با گذشت بیش از پنج روز از حادثه دلخراش زلزله شدید روز دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه، تیم‌های امدادی همچنان بی‌وقفه برای یافتن بازماندگان تلاش می‌کنند اما خبرنگار الجزیره به نقل از امدادگران می‌گوید که از این پس، زنده پیدا کردنِ افراد از زیر آوار “معجزه” است.

“رسول سردار” خبرنگار الجزیره در گزارشی از شهر “قهرمان ماراش” با تاکید بر ادامه تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران برای زنده یافتن بازماندگان گفت: ما می‌توانیم بوی اجساد جانباختگان را در اطراف احساس کنیم.

وی افزود: امدادگران می‌دانند که وقتشان تمام شده و زنده یافتن کسی دیگر معجزه است.

رسول سردار گفت: تاکنون شاهد خارج کردن چندین جسد از زیر آوار بوده‌ایم اما بسیاری از افراد هنوز مفقود هستند.

زمین لرزه ترکیه

اعزام ۲ کشتی برای اسکان ۳۰۰۰ زلزله‌زده در ترکیه

۱۵:۲۸ – به گزارش شبکه الجزیره، یک شرکت ترکیه‌ای تعدادی کشتی را برای اسکان ۳۰۰۰ نفر در مناطق زلزله‌زده اعزام می‌کند.

هلدینگ “کارادنیز” ترکیه اعلام کرده است دو کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ارسال می‌کند که هر کدام می‌توانند حدود ۱۵۰۰ نفر را در استان جنوبی “هاتای” در ترکیه اسکان دهند.

این شرکت اعلام کرده است که با مقامات ترکیه برای ارسال دو کشتی‌ نجات به نام‌های “سهیلا سلطان” و “رئوف بی” به منطقه بندری اسکندرون-هاتای همکاری می کند.

این کشتی‌ها با عنوان کشتی نجات که برای مأموریت‌های بشردوستانه ساخته و آماده شده‌اند، دارای اقامتگاه، یخچال، تلویزیون و گرمایش و همچنین امکاناتی برای آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و غذا هستند.

مواد غذایی در مناطق زلزله‌زده سوریه رو به اتمام است

۱۴:۱۲ – به گزارش شبکه تلویزیونی ان اچ کی، مردم زیادی در مناطق زلزله‌زده سوریه در پی زمین لرزه ویرانگر روز دوشنبه، شدیدا نیازمند دریافت حمایت‌های بیشتر هستند و مقام‌های امدادرسان سازمان ملل می‌گویند که ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است.

“کورین فلچر” رئیس برنامه جهانی غذا در منطقه خاورمیانه در همین رابطه گفت: نگرانی زیادی نسبت به مناطق شمال غرب سوریه وجود دارد که ۹۰ درصد از جمعیت آن وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند. ما به آن مناطق کمک کرده‌ایم، اما باید منابع مواد غذاییمان را تجدید کنیم.

فلچر می‌گوید که ایجاد گذرگاه‌های مرزی بیشتری از ترکیه ضروری است. در حال حاضر تنها یک گذرگاه وجود دارد. این گذرگاه بعد از زلزله روز دوشنبه بسته شد اما روز پنجشنبه بار دیگر باز شد.

همچنین “میرجانا اسپولجاریک” رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به بحران و صدمات جنگ داخلی در سوریه و ضرورت همکاری طرفین درگیر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفت: آنچه اکنون بیش از هر چیز اهمیت دارد، دسترسی ما به تمام بخش‌های شمال سوریه برای کمک به مردمی است که به حمایت‌های اضطراری ما نیاز دارند. هرگز نباید مانعی بر سر ارائه کمک‌های بشردوستانه منصفانه ایجاد شود یا با آن سیاسی برخورد شود. ما باید (به امکانات ضروری) دسترسی داشته باشیم.

از سوی دیگر خبرنگار الجزیره که از مرز ترکیه و سوریه گزارش می‌دهد نیز می‌گوید که کامیون‌های کمک‌رسانی برای پیوستن به تلاش‌های امدادگران به کندی به سوریه می‌رسند.

سازمان جهانی بهداشت: سوریه فراموش شده است

۱۳:۱۷ – به گزارش روزنامه العربی الجدید، یک مقام سازمان جهانی بهداشت از بی‌توجهی جامعه جهانی به زلزله‌زدگان سوری انتقاد کرد و گفت که جهان سوریه را فراموش کرده است.

مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت در سخنانی با اشاره به محدودیت‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بر آمادگی این سازمان برای ارسال مقادیر زیادی کمک به این کشور تاکید کرد.

وی گفت: صادقانه بگویم؛ جهان سوریه را فراموش کرده است و زلزله بار دیگر توجه‌ها را به بحران این کشور متمرکز کرد.

رایان افزود: میلیون‌ها نفر در سوریه سال‌هاست که از آنچه به یک بحران فراموش شده تبدیل شده، رنج می‌برند.

رایان همچنین با هشدار نسبت به اینکه سوریه اکنون با فاجعه دیگری در قالب تلفات جانی به دلیل نبود تجهیزات پزشکی لازم مواجه است، تاکید کرد: باید متوجه باشیم که ابعاد این فاجعه بسیار بزرگ است و حل و فصل آن آسان نیست.

وی در این باره تصریح کرد: اگر تجهیزات در دسترس نباشد، آنها (امدادگران) نمی‌توانند کار خود را انجام دهند و این درست مانند این است که از یک آتش نشان بخواهیم بدون شلنگ آب با آتش سوزی مقابله کند.

اوکتای: بیش از ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت نجات یافتند

۱۲:۱۷ – به گزارش شبکه الجزیره، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت در تلاش هایی که ۳۱ هزار امدادگر در سراسر منطقه آسیب دیده شبانه‌روز انجام داده‌اند، ۶۷ نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته از زیر آوار خارج شدند.

وی همچنین افزود: حدود ۸۰ هزار مصدوم در بیمارستان تحت درمان هستند و ۱.۰۵ میلیون نفر نیز که در اثر زلزله بی‌خانمان شدند در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.