درخواست عربستان برای تداوم مذاکرات با ایران

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق از درخواست وزیر خارجه عربستان برای تداوم مذاکرات با ایران خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری عراق اعلام کرد کشورهای عربی خواستار مداخله عراق در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای شدند.

به نقل از تسنیم، رئیس جمهوری عراق در ادامه گفت: «محمد بن سلیمان»، ولیعهد عربستان در نشست شرم الشیخ به من گفت از عراق برای میانجیگری میان ریاض و تهران تشکر می‌کنیم، این دیدارها میان عربستان و ایران بسیار مفید و مهم بود، دو کشور تمایل به از سرگیری مذاکرات در بغداد دارند. وزیر امور خارجه عربستان در سفر اخیر خود به بغداد خواستار از سرگیری این دیدارها شد.

وی افزود: ما شاهد استقبال رهبران کشورهای عربی از نقش محوری عراق بودیم، هدف ما بازگرداندن عراق به نقش‌آفرینی اساسی‌ در منطقه است.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه انتخابات اخیر در عراق موجب تعمیق دو مفهوم امنیت و صلح در کشور شد، گفت: هیچ توجیهی برای منازعات حزبی وجود ندارد.

رئیس جمهوری عراق با تاکید بر لزوم تسریع در تصویب لایحه بودجه، گفت: دولت مصمم به اجرای برنامه مورد توافق گروه‌های سیاسی است، عراق نیازمند پروژه‌های راهبردی زیرساختی است.

این مطالب را هم ببینید:

وی  تصریح کرد: در تلاش هستیم تا اختلافات در چارچوب قانون اساسی باقی بماند. تصویب قانون نفت و گاز لازم است طی 3 ماه انجام شود چرا که موجب حل و فصل اختلافات میان بغداد و اربیل خواهید شد و بر اساس آن، می‌توان بغداد یا اربیل را در صورت کوتاهی در اجرای قانون، بازخواست کرد.

رایزنی رئیس بانک مرکزی عراق با مدیر صندوق بین المللی پول

«محمود محی الدین»، رئیس بانک مرکزی عراق که به واشنگتن سفر کرده است با «علی محسن اسماعیل»، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره همکاری دوجانبه در راستای منافع اقتصادی و سیاست پولی عراق و راهکارهای توسعه بخش بانکی این کشور رایزنی کردند.

حجم مبادلات تجاری عراق و چین

سفارت چین در عراق اعلام کرد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور طی سال گذشته به بیش از 53 میلیارد دلار رسید.

سفارت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبادلات تجاری میان چین و عراق در سال 2022 میلادی با 43.1 درصد افزایش به 53.37 میلیارد دلار رسید.

«تسوی وی»، سفیر چین در بغداد در اکتبر گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: عراق دومین شریک چین از حیث صادرات نفت خام و حجم مبادلات تجاری به شمار می‌رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.