این پنج نشانه از مواضع امروز ایران و آمریکا خبر از احیای برجام می‌دهد؟

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: اکنون مذاکرات در سطح تبادل پیام‌ها میان دو طرف ادامه دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که چشم‌انداز احیای برجام را امیدوارکننده تر از قبل کرده‌است، اگرچه همچنان برای قضاوت درباره سرنوشت برجام بسیار زود است، اما از کنارهم قرار گرفتن این اخبار در کنار هم می‌توان نسبت به چشم‌انداز مذاکرات احیای برجام اندکی خوشبین‌تر شد.

نخستین نشانه، سخنان امروز علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام است.
باقری در گفت‌وگو با شبکه خبری «المنار» با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: «طی یک سال گذشته ما شاهد کندی در روند مذاکرات هسته‌ای هستیم اما این مذاکرات ادامه دارد و اکنون مذاکرات در سطح تبادل پیام ها میان دو طرف ادامه دارد و دو طرف همچنین رویکردهای خود را اعلام می‌کنند.»
به گزارش ایسنا، باقری کنی تاکید کرد که ایران هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با آمریکا ندارد و طبیعتا این پیام‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی و گاهی اوقات غیر اروپایی رد و بدل می‌شود.

دومین نشانه، سخنان روز جمعه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران است. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) درباره مذاکرات احیای برجان گفت: «من فکر می کنم که اگر آمریکایی‌ها واقع‌بینانه برخورد کنند و حقوق ما رعایت شود، توافق در دسترس است و هنوز فرصت برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام وجود دارد. البته اگر آمریکایی‌ها بخواهند با تحلیل غلط حرکت کنند، فرصت برای همیشه وجود نخواهد داشت. فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا الآن طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است. پس این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.»
رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: «ما ماه‌هاست (از ماه مارس) در این رابطه با آمریکایی ها توافق کرده‌ایم. تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است. حتی در ماه مارس آمریکایی‌ها نماینده خود را که از کشور انگلیس بود، به ایران فرستادند. کم‌تر از دو ماه قبل هم نماینده‌شان مجددا به ایران آمد.»

این مطالب را هم ببینید:

امیرعبداللهیان ادامه داد: «توافق (درباره تبادل زندانیان) روی میز است. تنها مجموعه‌ای از اقدامات تکنیکی باید توسط طرف آمریکایی انجام شود. احساس می‌کنم آمریکایی‌ها در این موضوع هم سردرگم‌اند. مدام امروز و فردا می‌کنند و موضوع را از این هفته به هفته بعد موکول می‌کنند؛ ولی ما کاملا آماده‌ایم؛ در چارچوب صورتجلسه‌ای که بین ما و طرف آمریکایی از طریق ثالث وجود دارد. ما با طرف آمریکایی توافق کردیم نماینده‌ای را معرفی کنند. آن‌ها یکی از مقامات کشور انگلیس را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. این نماینده در هفته‌های اخیر به ایران آمد و ما توافق ماه مارس را به روز کردیم‌. ما آماده تبادل هستیم ولی طرف آمریکایی باید مجموعه‌ای از اقدامات فنی را انجام دهد. ما منتظر نتیجه اقدامات فنی آن‌ها هستیم.»

پایگاه خبری انتخاب امروز در مطلبی که به قلم ساموئل هیکی که در اندیشکده کویینسی منتشر شد نوشته است که گزینه توافق موقت می‌تواند راهی برای برون رفت از بن‌بست فعلی مذاکرات باشد. در این مطلب همچنین آمده است که موضوع تبادل زندانیان می‌تواند هزینه توافق نهایی را کاهش دهد.

سومین نشانه، خبر آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق است. یک خبرنگار مشهور و معتبر عراقی روز شنبه توییتی نوشت: « ایالات‌متحده به عراق چراغ سبز نشان داده که ۵۰۰ میلیون دلار از طریق کشورهای ثالث به ایران بپردازد.» به نوشته این خبرنگار عراقی، به احتمال زیاد این دلارها تسویه پول برق است.
تحلیلگران این خبر را سیگنالی در راستای عبور از بن‌بست بن‌بست فعلی برجام ارزیابی می‌کنند.

چهارمین نشانه، لابی‌های سنگین در واشنگتن برای احیای برجام است. به نوشته دو نشریه واشنگتن فری بیکن و نشنال ریویو، جورج سوروس، میلیارد یهودی سرشناس و ریچارد کوک، یک میلیاردر دیگر در حال لابی‌های سنگین برای احیای توافق هسته‌ای هستند.

جیمی کویین در نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» نوشت: «به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین حامیان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران امیدوارند که روزی بتوانند آن را احیا کنند. دو گزارش اخیر حاکی از آن است که ارتباط ایالات متحده با جمهوری اسلامی در پشت صحنه ادامه دارد و طرفداران سیاست خارجی حامی برجام بی سر و صدا در حال ایجاد زمینه‌های سیاسی برای تلاش نهایی برای احیای آن هستند.»

نشریه واشنگتن فری بیکن هم نوشت: ««ائتلافی متشکل از فعالان ترقی‌خواه با حمایت مالی «جورج سوروس» سرمایه‌گذار و میلیاردر یهودی، «چارلز کوک» میلیاردر و کارآفرین آمریکایی و صندوق برادران راکفلر در حال لابی‌گری‌های پنهانی برای احیای توافق هسته‌ای هستند.

بر اساس این گزارش، فعالان نهادهایی مانند جی.استریت، نایاک اکشن، بنیاد جامعه باز، دیده‌بان حقوق بشر و صندوق برادران راکفلر به منظور لابی‌گری با نمایندگان کنگره آمریکا گردهم آمده‌اند.

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن این ادعاها را با استناد به ایمیلی که می گوید یک لابی جی‌ استریت برای دیگر فعالان ارسال کرده، مطرح کرده‌است.
بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، فردی به نام ویلیامز از اعضای جی‌ استریت، این ایمیل را برای گروهی از فعالان همچون رایان کاستلو از گروه نایاک اکشن، مایک آمیتای از بنیاد جامعه باز و مت داس از اندیشکده کارنگی ارسال کرده که همگی از سوی جورج سوروس یا چارلز کوک حمایت مالی شده‌اند.

پنجمین نشانه، آخرین موضع‌گیری جوزپ بورل، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام است.
او هفته گذشته، در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال، با اذعان به نقش دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در به نابودی کشاندن برجام تصریح کرد که جایگزین بهتری برای این توافق وجود ندارد.

اگرچه این پنج نشانه می‌تواند خوشبینی‌ها درباره احیای برجام را اندکی افزایش دهد اما هنوز برای قضاوت نهایی در این باره بسیار زود است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.