تقاضا برای ربع سکه زیاد شد/ صف خرید ارز و سکه در برابر صف فروش بورس

در شرایطی که بازار سرمایه با افزایش صف فروش مواجه شد، بازار سکه و ارز شاهد صف خرید بودند.

به گزارش تازه‌نیوز، موتور تولید نقدینگی روشن است و بانک مرکزی سوخت آن را در بازار بین بانکی تامین می‌کند. سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و چشمداشت درآمدی دولت به بازار سرمایه باعث شده تا نه‌تنها بازار سرمایه در جذب بخشی از این نقدینگی ناتوان بماند، بلکه سرمایه‌های حقیقی به امید کسب بازدهی در بازارهای موازی خارج شوند.

به نقل از اکوایران، قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل قیمت‌ها در بازار، سود شرکت‌های تولیدی را تحت فشار داده و دست‌اندازی احتمالی دولت به درآمد شرکت‌های پتروشیمی و خودروسازی، چشم‌انداز سوددهی لیدرهای بازار را تیره کرده است. در حالیکه معامله‌گران بازار سهام به بودجه دولت برای تصمیم‌گیری درباره آینده بازار چشم دوخته بودند، با انتشار جزئیات لایحه بودجه از آینده بازار ناامید شدند و دل به آزادسازی قیمت خودرو به عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار بستند، اما نامه شورای رقابت امید سهامداران را ناامید کرد.

در چنین شرایطی بازار سرمایه نه‌تنها سرمایه‌ها را جذب نمی‌کند بلکه خروج سرمایه از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. در شرایطی که سهامداران نسبت به بازار سرمایه ناامید شده‌اند، سیگنال‌های سیاسی همچنان بازار ارز و سکه را جذاب نگه داشته است و بازار ارز و سکه در حال جذب نقدینگی موجود در جامعه است. به همین دلیل در حالی که روز قبل بخش بزرگی از بازار سرمایه صف فروش بود، بازار ارز و سکه به عنوان میزبان نقدینگی تولید شده در جامعه و سرمایه خروجی از بازار سرمایه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

این مطالب را هم ببینید:

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، روز قبل دلار تهران تحت فشار قیمت ارز در بازارهای مرزی رشد کرد و با بیش از هزار تومان افزایش در کانال قیمتی جدید قرار گرفت. رشد قیمت ارز، شب قبل پای رئیس بانک مرکزی را به صدا و سیما باز کرد.

رئیس بانک مرکزی روز قبل از بازگشایی بازار مبادله ارز و طلا سخن گفت و اعلام کرد تا پایان هفته این بازار بازگشایی خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی گفت که با توجه به آنکه شورای پول و اعتبار تشکیل بازار مبادله ارز و طلا را تصویب کرده است، ولی بازگشایی آن به خاطر اشکالات فنی با تاخیر مواجه شده که تا پایان هفته این بازار بازگشایی خواهد شد. بازار مبادله ارز و طلا، با تامین نیازهای ارزی مردم و عرضه ربع سکه در هفته بعد کار خود را آغاز می‌کند که رئیس بانک مرکزی وعده داده است که اقدامات فوق باعث تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز شود و ابزارهای جدید بانک مرکزی در این بازار موجب عقب‌نشینی خریداران شود.

تقاضای صعودی ربع سکه بانک مرکزی

اونس طلا با بازگشایی معاملات هفته کاری جدید نزولی شده است، زیرا تحلیلگران تصور می‌کنند که وضعیت بهتر از انتظار بازار سرمایه سیاست‌های انقباضی را تشدید خواهد کرد. همین مسأله باعث کاهش اونس طلا شد، ولی دلار تهران در روز قبل پیشروی کرد.

در شرایطی دلار تهران و اونس طلا در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند که در نهایت دلار تهران در تعیین قیمت سکه نقش مهمتری داشته است. خروج سرمایه از بازارهایی مثل بازار سهام و ورود به معاملات سکه و طلا حباب طلا را در روز قبل افزایش داد و ولع خریداران باعث ورود حباب سکه به کانال ۲۰ درصدی شد.

افزایش حباب سکه در شرایط کنونی نتیجه افزایش انتظارات افزایشی در بازار سکه است که باید دید با توجه به روند صعودی تولید نقدینگی، بازارساز با چه اقدامی در بازار مبادله ارز و طلا می‌خواهد حباب سکه را نزولی کند. در حال حاضر فاصله ربع سکه بانک مرکزی و بازار آزاد افزایش یافته است که احتمالا موجب افزایش تقاضا برای گواهی ربع سکه بانک مرکزی خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.