اولین حاشیه سفر رئیسی به چین: سفیر ایران عوض می‌شود

روزنامه الشرق الاوسط در تحلیلی از سفر رئیس‌جمهور به چین به جابجایی قریب الوقوع سفیر ایران در این کشور اشاره کرد و گزینه اصلی این سفارتخانه را رئیس سابق سازمان صداوسیما عنوان کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، شاید مهمترین حاشیه سفر رئیسی به چین، تغییر سفیر ایران در این کشور باشد. الشرق الاوسط در یاددشتی تحلیلی  سفر رئیسی به پکن را برای رونق بخشیدن به «شراکت» توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به چین و به دعوت شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور، بعد از تنش دیپلماتیک بین دوکشور بر سر بیانیه مشترک چین و کشورهای خلیج فارس که در ماه دسامبر منتشر شد، صورت می گیرد. در این بیانیه از ایران خواسته شده است در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را تضمین و راه حلی مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه گانه ارائه کند. پکن برای فرونشاندن این تنش دیپلماتیک، معاون نخست وزیر خود را برای دیدار با رئیسی به تهران فرستاد و اعزام این مقام چینی این گونه تفسیر شد که پکن خود را از اعتراضات گسترده در ایران دور نگه داشته است.

با کاهش احتمال احیای برجام، هدف قرار گرفتن شرکت های چینی که در بخش صادرات پتروشیمی ایران فعال هستند، افزایش یافته است. رسانه های آمریکایی اعلام کردند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در سفر به چین، پکن را برای توقف خرید نفت از ایران زیر فشار قرار دهد ولی این سفر به علت بحران پرواز بالن چینی بر فراز آمریکا و سرنگون کردن آن، لغو شد.

چین شریک تجاری حیاتی برای ایران محسوب می شود به طوری که این کشور همچنان تنها مشتری نفت ایران است که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد. پکن و تهران روابط اقتصادی نزدیکی به ویژه در بخش های انرژی، کشاورزی، بازرگانی و سرمایه گذاری، دارند و دوطرف در مارس 2021 توافقنامه همکاری 25 ساله امضا کردند که شامل بخش های سیاسی و راهبردی و اقتصادی می شود. علاء الدین بروجردی سفیر سابق ایران در پکن و رئیس انجمن دوستی ایران و چین روز گذشته گفت این سند همکاری باید مبنای تصمیم گیری ها در سفر رئیسی به چین باشد.

اخیرا مشاور وزیر اطلاعات ایران گفت چین از جمله 90 کشوری است که خواستار خرید پهپادهای ایرانی است. به گفته این مسئول ایرانی، پکن خواستار دریافت 15 هزار پهپاد از ایران شده است. این در حالی است که تهران به علت صدور پهپادهایی به روسیه با تنش مواجه است. همزمان یک روزنامه ایرانی فاش کرد عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی خلیج فارس و رئیس سابق صدا و سیما، قرار است سفیر ایران در چین شود. علی‌عسکری یکی از افرادی است که از ماه مه 2018 در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارد. همچنین شرکت پتروشیمی خلیج فارس که وی رئیس آن است، از جمله شرکت های نزدیک به مجموعه «خاتم الانبیاء» سپاه است که هردو در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

حاشیه سفر رئیسی به چین و تغییر سفیر ایران

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.