مرگبارترین زلزله‌های جهان در ۱۲۳ سال گذشته کدام بودند؟

جهان از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون، شاهد رخداد ۱۱۲ زمین‌لرزه‌ای بوده که تعداد کشته‌های هر یک بیش از ۱۰۰۰ نفر گزارش شده‌ است؛ زلزله‌هایی که قدرت وقوع آنها در مقیاس ریشتر از ۵.۷ تا ۹.۵ متغیر بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز، بر پایه داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از زلزله‌های مرگبار گزارش شده در ۱۲۳ سال گذشته، چین در پی رخداد ۱۵ زلزله شدید با ثبت بیش از ۸۲۳ هزار مورد مرگ، بالاترین آمار کشته‌ها را داشته است.

به نقل از ایسنا، هائیتی (با ۳۱۸ هزار کشته) و اندونزی (با ۳۱۲ هزار نفر) پس از چین در رتبه دوم هستند. طی همین دوره زمانی، هند، افغانستان و پاکستان نیز به ترتیب شاهد رخداد هفت، چهار و سه زلزله مرگبار بوده‌اند که در نتیجه آنها بیش از ۲۰۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال از نظر تعداد وقوع زلزله‌های مرگبار گزارش شده در همین بازه زمانی، سهم چین و ایران هر یک ۱۵ مورد بوده که در ایران نیز بیش از ۱۵۶ هزار نفر طی بیش از یک قرن گذشته بر اثر زمین‌لرزه جان‌باخته‌اند.

ترکیه نیز از سال ۱۹۰۰ تاکنون شاهد رخداد ۱۳ زلزله مرگبار بوده که در نتیجه آنها در مجموع بیش از ۱۰۴ هزار نفر جان باخته‌اند.

به گزارش یورونیوز، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ایتالیا بیشترین تعداد زلزله مرگبار را در ۱۲۳ سال گذشته تجربه کرده و بر اثر حادث شدن پنج زلزله مرگبار نزدیک به ۱۲۳ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.