ردپای خرابکاری طالبان در ماجرای مسمومیت سریالی دختران در قم

هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از عصرایران، نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در یادداشتی در سایت قم نیوز به مسئله مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در این شهر پرداخت و وجود نگاه‌های طالبانی مخالف تحصیل دختران را در پشت این حوادث محتمل دانست.

نفیسه مرادی نوشت: مدتی است مسمومیت دانش‌آموزان دختر مدارس قم باعث ایجاد نگرانی شده است. این در حالی است که نخستین بار خبر مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان هنرستان دخترانه نور در نهم آذر ماه و هم‌زمان با فراگیری شعار «زن، زندگی، آزادی» در دبیرستان‌ها منتشر شد.

در هفته‌های اخیر روزانه چندین دبیرستان دخترانه در مناطق مختلف شهر درگیر این قضیه می‌شوند، به‌طوری که آموزش و پرورش قم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، تمام مدارس را تعطیل کرد؛ اما روز یکشنبه بعد از پنج روز تعطیلی دوباره مسمومیت دانش‌آموزان خبرساز شد.

آنچه امروز برای خانواده‌ها مهم است مشخص شدن ریشه این مسمومیت‌های سریالی و برقراری امنیت در مدارس است تا سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان حفظ شود.

این مطالب را هم ببینید:

فراتر از آن، تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.

منع دختران از تحصیل در کشور همسایه با توجیهات دینی و علاقه برخی – هر چند نادر- به منش طالبانی در داخل با این استدلال که آنان اسلام واقعی را اجرا می‌کنند، تقویت‌کننده این ظن است که هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد. (درگیر شدن یک دبستان پسرانه استثناء این قضیه است و شیفت مخالف آن دخترانه است).

شاید تا پیش از این، ورود مواد مخدر و تسلیحات نظامی، قاچاق کالا، بمب‌گذاری و مواردی از این دست برهم زننده امنیت ملی در ابعاد گوناگون تلقی می‌شد، اما امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده باید لحاظ کرد.

امروزه باید علاوه بر تهاجم فرهنگی غرب با تمرکز بر اسلام‌زدایی از فرهنگ ایرانی، به تهاجم فرهنگی طالبانی نیز توجه ویژه داشت. قرائت طالبانی از اسلام در مواجهه با زنان بزرگترین خطری است که دینداری جوانان را تهدید می‌کند.

از آنجایی که تهاجم فرهنگی غرب رویکردی برون دینی دارد و هدف آن مشخص است، لذا راحت‌تر می‌توان با آن برخورد کرد؛ اما تهاجم فرهنگی طالبانی، امری درون دینی است و همانند تکثیر اشتباه سلولی از بدنه جهان اسلام و شکل‌گیری توده بدخیم سرطانی است که مقابله با آن را پیچیده‌تر می‌کند.

با توجه به قدرت، دقت و سرعت عمل نهادهای امنیتی ایران در شناسایی هرگونه عوامل خرابکارانه و تروریستی و…، طولانی، تکراری و بیشتر شدن مسمومیت‌ها در مدارس قم و عدم شناسایی عوامل آن، سطح توقع خانواده‌ها را از ایشان بیشتر می‌کند. لذا انتظار می‌رود تا آن زمان کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار شود تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان در آرامش به سر برند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.