پوتین آماده حمله به یک کشور جدید است/ برنامه‌ریزی مسکو برای سرنگونی!

رئیس جمهور مولداوی با استناد به مدارک سازمان اطلاعات اوکراین و سرویس امنیتی خود این کشور، مدعی است که روسیه قصد دارد طی برنامه‌ای دقیق، دولت مولداوی را سرنگون و دولتی طرفدار روسیه را سر کار بیاورد.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مرحله این یک موضوع ثابت شده است که ولادیمیر پوتین آرزوی حکومت بر همه کشورهای عضواتحاد جماهیر شوروی سابق را در سر دارد و هدف بعدی او در صورت موفقیت در اوکراین تقریباً به طور قطع همسایه آن، مولداوی خواهد بود. بنابر گزارش وال‌استریت‌ژورنال مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی روز دوشنبه روسیه را به توطئه برای سرنگونی دولت طرفدار غرب کشورش متهم کرد.

یه نقل از اکوایران، خانم ساندو در سال ۲۰۲۰ پس از مبارزات انتخاباتی و قول روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا، با فاصله زیادی از رقبا برنده شد و حزب «کنش و همبستگی» طرفدار غرب او اکثریت پارلمانی را در سال ۲۰۲۱ به دست آورد. در ژوئن، رهبران اتحادیه اروپا مولداوی را به عنوان نامزد پیوستن به این اتحادیه پذیرفتند.

خانم ساندو گفت که روسیه برنامه دارد که با استفاده از خلاف‌کاران و خرابکاران خارجی «دولت قانونی مولداوی را به یک دولت غیرقانونی تحت کنترل فدراسیون روسیه تبدیل و روند ادغام در اتحادیه اروپا را متوقف کند.» وی همچنین گفت: «این طرح شامل خرابکاری و استفاده از افراد نظامی آموزش‌دیده است که قرار است با لباس غیرنظامی به ساختمان‌های دولتی حمله و گروگان‌گیری کنند.»

این مطالب را هم ببینید:

اظهارات خانم ساندو در پی هشدارهای هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بیان شد، مبنی بر رهگیری «طرح دقیق روسیه» برای بی‌ثبات کردن مولداوی توسط سازمان اطلاعات اوکراین بیان شد. سرویس امنیت و اطلاعات مولداوی می‌گوید اطلاعات اوکراین را بررسی و تایید کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که ایالات متحده نمی‌تواند مستقلاً این گزارش را تایید کند، اما ادعاهای مولداوی را “عمیقا نگران کننده” و “هم‌خوان با سابقه آقای پوتین” خواند.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این ماه، مدعی شد که مولداوی برای پیوستن به ناتو مشتاق است و غرب آن را «اوکراین بعدی» می‌داند. روسیه در ترانس‌نیستریا، منطقه جدا شده از مولداوی که هم مرز با اوکراین است، نیرو دارد. مقامات مولداوی هفته گذشته گفتند که یک موشک روسی در مسیر اوکراین از دریای سیاه وارد حریم هوایی این کشور شده است.

این کمپین بی‌ثبات‌سازی روز جمعه با استعفای ناتالیا گاوریلیتا، نخست‌وزیر مولداوی، به دلیل «بحران‌های فراوان ناشی از تجاوز روسیه»، اولین تلفات سیاسی خود را گرفت. خانم ساندو مشاور امنیتی طرفدار غرب خود، دورین ریسین را به عنوان جایگزین خانم گاوریلیتا معرفی کرده است و احتمالاً این هفته با آن موافقت خواهد شد.

نگرانی درباره مولداوی بر اهمیت اوکراین تأکید دارد. کرملین در صورت پیروزی، فتوحات دیگری نیز در سر دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.