جزئیات جدید از تغییر سقف برداشت از خودپردازها

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته سقف برداشت از خودپردازها در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد.

به گزارش تازه‌نیوز، مهران محرمیان امروز در حاشیه نهمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره تمهیدات پایان سال برای تامین اسکناس مورد نیاز اظهار داشت: هر ساله در روزهای پایانی سال سقف برداشت‌ها را به صورت درون بانکی افزایش می‌دهیم و امسال نیز در دستور کار است و پس از ابلاغ مصوبه اقدامات لازم انجام می‌شود.

به نقل از ایرنا، وی افزود: افزایش رقم برداشت از طریق خودپردازها، پس از پیشنهاد حوزه مربوطه انجام می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره سامانه «سمات» نیز گفت: نسخه جدید سامانه سمات آذرماه عملیاتی شد و در کنار این سامانه،‌ سامانه‌های دیگری هستند که می‌توانند کمک کند تا مردم تسهیلات خرد را به راحتی دریافت کنند.

سامانه سمات، مخفف شرکت «سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» بوده و وظیفه اصلی آن انجام امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه است.

وی افزود: بحث کمبود اطلاعاتی که در پایگاه داده‌ اعتبارسنجی وجود داشت به سرعت در حال رفع شدن است و شرکت اعتبارسنجی نیز در حال به روز رسانی مدل اعتباری است.

این مطالب را هم ببینید:

محرمیان گفت: مدل اعتباری جدید شامل بخش‌های مختلفی است که برمبنای تسهیلات نیست و شامل پارامترهای دیگری است و پوشش تکمیلی نسبت به سامانه اعتبارسنجی فعلی خواهد داشت.

وی درباره اتصال بانک‌های دولتی به پنجره هوشمند، توضیح داد: هم اکنون یک بانک دولتی به پنجره هوشمند خدمات دولتی متصل شده است و دقیقا همان خدماتی را ارائه می‌دهد که بانک مرکزی ارائه می‌کند.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: بنابراین ارزش افزوده‌ای ندارد و در فضای فعلی امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر نیست، مگر اینکه وارد فضای پرداخت شود. البته درخصوص شبکه پرداخت نیز نگرانی امنیتی وجود دارد که هر بانک از طریق اینترنت بانک خود انجام دهد.

۹۳ درصد افراد به شبکه بانکی دسترسی دارند

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: هم اکنون ۹۷ درصد خدمات بانکی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

وی گفت: در کشور ماه ۹۳.۵ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال به شبکه بانکی دسترسی دارند، در حالی که این رقم در کشورهای ترکیه و عربستان کمتر از ۹۰ درصد است.

محرمیان بیان‌داشت: یکی از مشکلات بانکداری الکترونیک عدم دسترسی به خدمات اعتباری خرد است و باید اقدامات لازم در بحث اعتبارسنجی انجام شود و مهمترین اولویت ما در سال آینده پرداختن به بحث اعتبارسنجی است.

به گفته وی، رتبه کشور در بحث نوآوری بانکی رو به بهبود است اما قابل قبول نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.