سخنرانی آتشین پوتین در سالگرد جنگ: شکست روسیه غیرممکن است!

روز سه‌شنبه، پوتین در جمع اعضای هر دو مجلس پارلمان، برای نخبگان سیاسی و نظامی روسیه در مورد وضعیت جنگ اوکراین که بزرگ‌ترین رویارویی با غرب از زمان جنگ سرد است، سخنرانی کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، یک روز پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به کی‌یف و وعده حمایت تمام‌عیار آمریکا از اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز سه‌شنبه، سخنرانی کرده و اهداف خود برای سال دوم تهاجم را تعیین کرد.

به نوشته رویترز، بایدن پس از اتمام سفر غیر منتظره خود به اوکراین، به لهستان رفت. او قصد دارد در روز سه‌شنبه در مورد حمایت ایالات متحده از اوکراین و جناح شرقی ناتو سخنرانی کند.

چین هم که تاکنون به رغم امضای پیمان دوستی با روسیه توانسته است چهره بی‌طرفانه خود را حفظ کند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که عمیقاً نگران از کنترل خارج‌شدن درگیری‌ها در اوکراین است.

بایدن و ولودیمیر زلنسکی در سکوت روز دوشنبه که با صدای آژیر حمله هوایی شکسته شد، به سمت گنبد طلایی کلیسای جامع کیف قدم زدند. بایدن گفت: زمانی که پوتین حمله کرد، تصور داشت که اوکراین ضعیف بوده و غرب دچار اختلاف است. او فکر می‌کرد می‌تواند غالب شود، اما در اشتباه بود. وی افزود: هزینه‌ای که اوکراین می‌پردازد فوق‌العاده زیاد است. فداکاری‌های بزرگی انجام شده و می‌دانیم که روزها، هفته‌ها و سال‌های سختی در پیش خواهیم داشت.

بیرون از کلیسای جامع، تانک‌های منهدم شده روسی به عنوان نمادی از حمله نافرجام مسکو به پایتخت قرار داشتند. نیروهای پوتین به سرعت به باروهای کیف رسیده بودند؛ اما با مقاومت شدید و غیرمنتظره مدافعان اوکراینی، به عقب رانده شدند.

سیگنال‌های سفر بایدن

از سال گذشته، این جنگ ده‌ها هزار غیرنظامی و سرباز را از هر دو طرف کشته، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. روسیه به شکل غیرقانونی نزدیک به یک‌پنجم اوکراین را ضمیمه خود کرده است. غرب نیز قول داده که ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی به کیف ارسال کند.

زلنسکی گفت: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین در ۱۵ سال پیش بی‌سابقه بوده و مهم‌ترین دیدار کل تاریخ روابط اوکراین و ایالات متحده است. به گزارش خبرنگار همراه تیم بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری ۱۰ ساعته، با قطار از لهستان به پایتخت اوکراین رفته و پس از یک ساعت، در روز دوشنبه از همان مسیر بازگشت. قرار است روز سه‌شنبه، بایدن با آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان و دیگر رهبران کشورهای جبهه شرقی ناتو دیدار کند.

این مطالب را هم ببینید:

هنگام حضور بایدن در کیف، وزارت امور خارجه آمریکا از یک کمک ۴۶۰ میلیون‌دلاری دیگر به کیف خبر داد که شامل ۴۵۰ میلیون دلار مهمات توپخانه، سیستم‌های ضد زرهی و رادارهای دفاع هوایی و ۱۰ میلیون دلار برای بازسازی زیرساخت‌های اوکراین است.

برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه در زمان حضور بایدن در کیف، مقامات واشنگتن و مسکو گفتند که قبل از حرکت قطار بایدن به روسیه اطلاع داده شد. تاتیانا استانووایا، تحلیل‌گر روس گفت: البته این برای کرملین مدرکی است که ایالات متحده روی شکست استراتژیک روسیه حساب کرده و خود جنگ نیز به نبرد بین روسیه و غرب تبدیل شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که اروپا تحریم‌های بیشتری را قبل از سالگرد آغاز جنگ در ۲۴ فوریه تصویب خواهد کرد. مسکو جنگ اوکراین را یک عملیات نظامی ویژه برای دفاع از حاکمیت روسیه توصیف کرد.

سخنرانی آتشین پوتین

روز سه‌شنبه، پوتین در جمع اعضای هر دو مجلس پارلمان، برای نخبگان سیاسی و نظامی روسیه در مورد وضعیت جنگ اوکراین که بزرگ‌ترین رویارویی با غرب از زمان جنگ سرد است، سخنرانی کرد.

ولادیمیر پوتین، در این سخنرانی متعهد شد که به جنگ یک ساله روسیه در اوکراین ادامه دهد و ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده متهم کرد که با این باور اشتباه که می‌تواند مسکو را در یک رویارویی جهانی شکست دهد ، آتش درگیری‌ها را شعله‌ور کرد. پوتین گفت روسیه «به طور مداوم وظایفی را که در اوکراین با آن روبروست حل خواهد کرد». پوتین گفت که این جنگ به اجبار روسیه تحمیل شده و او رنج خانواده های کسانی را که در جنگ کشته شده‌اند را درک می‌کند. پوتین گفت: «مردم اوکراین به گروگان رژیم کی‌یف و حاکمان غربی آن تبدیل شده‌اند که عملاً این کشور را از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی اشغال کرده‌اند». او گفت: «آنها قصد دارند یک درگیری محلی را به مرحله رویارویی جهانی تبدیل کنند. ما دقیقاً همه این‌ها را درک می‌کنیم و مطابق با آن واکنش نشان خواهیم داد، زیرا در این مورد ما در مورد موجودیت کشورمان صحبت می کنیم».  او گفت که شکست روسیه غیرممکن است.

فرمانروای ۷۰ ساله کرملین گفت روسیه هرگز تسلیم تلاش های غرب برای تجزیه جامعه خود نمی شود و افزود که اکثریت روس ها از جنگ حمایت می کنند. نظرسنجی مرکز لوادا نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از روس‌ها از اقدامات روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، در حالی که ۱۹ درصد از آنها حمایت نمی‌کنند و ۶ درصد نمی‌دانند. سه چهارم مردم روسیه انتظار دارند روسیه پیروز شود. بسیاری از دیپلمات ها و تحلیلگران در این ارقام تردید دارند.

 

پوتین که در آخرین روز سال ۱۹۹۹ از سوی بوریس یلتسین به ریاست جمهوری رسید، گفت که غرب نتوانسته اقتصاد روسیه را با شدیدترین تحریم ها در تاریخ مدرن نابود کند. پوتین گفت: «آنها می خواهند مردم را رنج ببرند… اما محاسبات آنها محقق نشد. اقتصاد روسیه و مدیریت بسیار قوی تر از آن چیزی بود که فکر می کردند». پوتین گفت که روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به سمت غرب گرایش داشت و با کنایه گفت هیچ روس معمولی به خاطر از دست دادن قایق‌های تفریحی و دارایی در غرب توسط روس‌های ثروتمند اشک نمی‌ریزد.

پادرمیانی چین

روز دوشنبه، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین پیش از سفر به مسکو، در توقفی در مجارستان، خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک جنگ اوکراین شد. اوکراین قبلاً اعلام کرده است پیش‌شرط هرگونه مذاکره، خروج نیروهای روسیه از خاک این کشور است.

روز سه‌شنبه، چین گانگ، وزیر امور خارجه چین در یک سخنرانی گفت: چین عمیقاً نگران تشدید و از کنترل خارج‌شدن درگیری‌های اوکراین است. او در اظهاراتی که به نظر می‌رسد متوجه آمریکا باشد، گفت: ما از برخی کشورها می‌خواهیم که فوراً آتش‌افروزی را متوقف کنند.

روسیه در تلاش برای تثبیت کنترل کامل دو استان شرقی منطقه صنعتی دونباس است. مسکو که هزاران سرباز وظیفه را برای انجام یک حمله زمستانی به اوکراین اعزام کرده، در هفته‌های اخیر دستاورد کمی در سنگرهای یخ‌زده جبهه شرقی کسب کرده است.

کیف و غرب این موضوع را دستاوردی برای پروپاگانداهای پوتین می‌دانند. اوکراین انتظار دارد در ماه‌های آینده تسلیحات زیادی از سمت غرب دریافت کرده که کمک می‌کند تا ضد حمله‌ای را تدارک ببیند. در هفته‌های اخیر، نیروهای اوکراینی مدعی شدند که تلفات بزرگی به نیروهای روس هنگام دفع حمله آن‌ها وارد کرده‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.