چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده است؟

به نظر می‌رسد تاخیر پرداخت مستمری و معوقات بازنشستگان در روز‌های نزدیک به نوروز و هزینه‌های سرسام آور حالا برای بخش بزرگی از بازنشستگان بحران آفرین شده است و بسیاری از بازنشستگان در اعتراضشان به همین مساله اعتراض داشته اند.

به گزارش تازه‌نیوز، حقوق بازنشستگان از همان زمان که عبدالملکی وزیر رفاه و تامین اجتماعی شد تا حالا که از این وزارتخانه رفته است و وزیر دیگر بر مسند وزارت تکیه زده، اما رنگ آرامش به خود ندیده است.

به نقل از اقتصاد۲۴، ۵ ماه اول سال که تمامش به جنگ و جدال بر سر میزان افزایش این حقوق گذشت و الباقی سال به نحوه پرداخت معوقات بازنشستگان می‌پرداخت.

حالا هم گفته می‌شود که پنج ماه معوقات مزدی بازنشستگانِ سایر سطوح کارگری قرار بوده در پنج ماه پایان سال ؛ در هرماه با یک مستمری به بازنشستگان پرداخت شود، اما در بهمن ماه، بار دیگر به سد بحران برخورده است و معوقات پرداخت نشده است.

در همین حال، اما بازنشستگان کارگری از عدم پرداخت معوقات انتقاد کرده ومی گویند که قرار بوده هر ماه، یک ماه از مابه‌التفاوت پرداخت شود؛ با حقوق بهمن، معوقات واریز نشد؛ فقط مستمری بهمن را به حساب‌مان ریختند؛ سازمان تامین اجتماعی توضیح دهد که آیا معوقات در روز‌های آینده واریز می‌شود یا قرار است در اسفند دو ماه از معوقات پرداخت شود.

این ادعا البته در حالی است که جمع دیگری از بازنشستگان حتی مدعی هستند که همان مستمری ناچیز ماهانه نیز هنوز برای آنان واریز نشده است و در عین حال به گفته جمعی دیگر از بازنشستگان، این معوقات مربوط به مستمری پنج ماه اول سال است؛ چرا باید در پرداخت آن تاخیر شود؛ شب عید بازنشستگان بیش از هر زمان به پول نیاز دارند و این تاخیر آزاردهنده است.

در همین حال تعدادی از بازنشستگان این مشکل خود را با اقتصاد ۲۴ در میان گذاشته اند و یکی از بازنشستگان در این باره می‌گوید که:
وقتى مسولین حقوق نجومى میگیرد دیگر بفکر مردم که صدپله زیر خط فقرهستند نیستمد وبایدحق وحقوقشان یر موقع پرداخت نشود اقاى موسوى منتصب دولت رئیسى چه جواب قانع کنندهاى براى دیر کرد حقوق بازنشستگان دارید.

این مطالب را هم ببینید:

حقوق و معوقاتی که به تاخیر افتاد

یکی دیگر از این بازنشستگان نیز در همین باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید که:
مسولین تامین اجتماعی با بیمه پرداز وبازنشستش دشمنی داره وازاول سر ندادن وکم دادن به عهد قانونی خودهمیشه کارشکنی کرده وبا بهانه ورشکستگی وکمبود منابع حق قانونی آن‌هایی رو که باید مدافعشون باشه رو ضایع کرده همه دیگه به خیانت مسولین تامین اجتماعی وکانون‌ها اعتمادی ندارن واون‌ها دروغگو هستند ووعده‌ای که میدن دم عیدی همیشه چرت ازای درمیاد

به نظر می‌رسد این تاخیر پرداخت مستمری و معوقات بازنشستگان در روز‌های نزدیک به نوروز و هزینه‌های سرسام آور حالا برای بخش بزرگی از بازنشستگان بحران آفرین شده است و بسیاری از بازنشستگان در اعتراضشان به همین مساله اعتراض داشته اند.

یکی دیگر از بازنشستگان نیز مشکل خود را با اقتصاد ۲۴ در میان گذاشته و می‌گوید:
۲۹ بهمن هم تموم شد. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و هنوز نریختن. الان بازنشستگان تامین اجتماعی مهم‌تر بودن یا کشوری و لشکری. شرکت نفت و غیره؟ این چه عدالتیه؟ حتما بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و باید بیان کف خیابوخیابون حق شونو فریاد بزنن.

اما این تنها پیام دریافتی نیست و تعداد پیام ها از سوی بازنشستگان حکایت از شرایط پیچیده در این میان دارد.

_ باسلام
جناب آقای موسوی مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی از زحمات بی شائبه شما سپاسگزاریم به گفته خودتان بدهی تامین اجتماعی را دادید ممنون، ولی فقط در زمان مدیر عاملی شما پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تعویق افتاد چرا نمیدونیم راهنمایی کنید.

_ اقاى موسوى مشکل صندوق بازنشستگى پیش از موعد نیست بزگترین مشکل تامین اجتماعى پرداخت نکردن بدهى دولت که ابر بدهکار به صندوق است وشما توان گرفتن أن را از دولت ندارید زیرا که منتصب أن هستید.

_ دقیقا همینطوره بنده هم بازنشسته هستم و نام خانوادگی من هم با ص شروع میشود، دو ماه است که حقوق اینجانب به تاخیر افتاده باید حساب این را هم داشته باشند اگه فردی به بانک بدهکار باشد و سر رسید قسط ش هم بر اساس زمان پرداخت حقوق قبلی محاسبه نموده باشد تکلیف چیست؟
آیا بانک متقاعد میشود که حقوق بنده توسط سازمان ۲ روز دیرتر پرداخت شده، خودتون قضاوت کنید، واقعا شورش رو در آوردین، خجالت هم خوب چیزیه.

_ دقیقا توی امسال این سومین باره که دو روز پرداخت حقوق به تاخیر افتاده و عیدی هم پرداخت نشده.

_ اساتید به ظاهر محترم پشت میز نشین و با نفوذ سی سال بیمه پرداخت کردم الان بحالت صدقه ماهیانه ۷ میلیون حقوق میگیرم چهل سال پیش پول دادم الان می‌فرمائید نداریم بدیم چی کردید پول‌های ما را.

_ حقوق بنده راکه بازنشسته هستم عصر ۳۰ بهمن ریختن امااضافه حقوق تیر راهنوز به حساب مانریختن چرا؟

_ باید ۲۹بهمن پرداخت می‌شد. یکم اسفند پرداخت کردن و بدون معوقات.

این سخنان تنها بخشی از درددل‌های بازنشستگانی است که یا از عدم پرداخت حقوق و معوقات خود گلایه دارند و یا اساسا هنوز مستمری برای آنان واریز نشده است.
در همین حال نکته مهم برآمده از نظرات بازنشستگان این است که پرداخت‌ها نه به صورت یکسان که تدریجی بوده است و بسیاری از بازنشستگان نیز از همین مساله گلایه دارند.
این به آن معناست در حالی که برخی بازنشستگان حقوق و معوقات را تا روز یک اسفند دریافت کرده اند، برخی دیگر فقط مستمری خود را بدون معوقات دریافت کرده و برخی دیگر تا این تاریخ هیچ کدام از این بخش‌ها را دریافت نکرده اند و شایسته است که وزارت رفاه و تاکین اجتماعی حداقل با اطلاع رسانی به موقع شرایط و نحوه پرداخت را به درستی برای بازنشستگان توضیح بدهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.