عرضه ایران‌خودرو به هم ریخت، متقاضیان سرگردان شدند!

ایران خودرو در دومین فروش بورسی خود طی یک هفته با تیراژ عرضه بازی کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، ایران‌خودرویی‌ها روز گذشته پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی را روی تابلوی بورس کالا عرضه کردند. بر اساس جدولی که پیش‌تر ایران‌خودرو منتشر کرده بود این خودروساز مجوز فروش ۱۰ هزار دستگاهی از این خودرو را از مدیران بورس کالا دریافت کرده بود، اما قرار بود در فروش دوم اسفند این خودروساز تنها تیراژ دو هزار دستگاه از این خودروی محبوب از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار گیرد و الباقی تیراژ عرضه نیز تا ۱۰ هزار دستگاه نیز به تدریج در هفته‌های دوم تا چهارم آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ روی تابلوی بورس کالا برود.

به نقل از اکوایران، آنطور که به نظر می‌رسید، ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا در هفته دوم اسفند امسال دو هزار دستگاه دیگر را در تیررس مشتریان قرار دهند و هفته سوم آخرین ماه از فصل زمستان چهار هزار دستگاه دیگر از این خودروی هاچ‌بک (بدون صندوق عقب) و در نهایت با فروش دو هزار دستگاه پایانی علاوه بر به سرانجام رساندن تعهد ۱۰ هزار دستگاهی، پرونده فروش پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی را در سال ۱۴۰۱ ببندند، اما روز گذشته ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی روی تابلوی بورس کالا رفت.

البته این اتفاق مسبوق به سابقه است. آبی‌های جاده مخصوص هفته آخر بهمن اعلام کرده بودند که قصد دارند دو هزار دستگاه تارا با گیربکس دستی را برای فروش روانه جاده بورس کالا کنند، اما زمان عرضه مشخص شد تیراژ عرضه با افزایش سه هزار دستگاهی تا حدود پنج هزار دستگاه بالا آمده است. حالا مشخص نیست آیا ایران خودرو در دقیقه ۹۰ تصمیم گرفته تیراژ عرضه محصولات خود روی تابلوی بورس کالا را افزایش دهد یا اینکه به جای عرضه تدریجی طی چهار هفته ناگهان تصمیم گرفتند در یک فقره فروش، مجوزی را که برای عرضه پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی از مدیران بورسی دریافت کرده‌اند، خرج کنند.

این مطالب را هم ببینید:

این اقدام ایران‌خودرو سبب سردرگمی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌شود. به احتمال زیاد بخشی از متقاضیان خرید پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی به دنبال این بودند تا اولین دور فروش برگزار شود تا با توجه به شرایط نوسانی بازار خودرو قیمت نهایی پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی مشخص شود تا برای سایر فروش‌های این خودرو در هفته‌های آینده که ایران خودرو در برنامه خود درج کرده بود، برنامه‌ریزی کنند.

فروش بورسی ایران خودرو

در فروش روز گذشته پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی حدود ۴۴ هزار نفر شانس خود را برای خرید این خودروی محبوب امتحان کردند. این خودرو که با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی (قیمت کارخانه ای پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی) روی تابلوی بورس کالا رفته بود، در نهایت با قیمت میانگینی حدود ۴۹۳ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. این فاصله قیمتی میان قیمت پایه اولیه و قیمت نهایی حکایت از رشد حدود ۱۶۶ درصدی دارد. با توجه به مالیات، عوارض و هزینه‌های جانبی پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی برای کسانی که موفق به خرید آن شدند حدود ۵۷۲ میلیون تومان آب خورد. قرار است ایران خودرو این خودروهای فروخته‌شده را تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل دهد.  با توجه به این بی‌نظمی در عرضه بورسی توسط ایران خودرو، سایر طرح‌های فروش این خودروساز از مسیر بورس کالا با شلوغی بیشتری برگزار می‌شوند. البته فراموش نکنیم این نحوه اطلاع‌رسانی و جابجایی تیراژ عرضه به اعتماد متقاضیان خودرو از مسیر بورس کالا ضربه‌ای جدی خواهد زد. مدیران بورس کالا و همچنین مدیران ارشد ایران خودرو توجه کنند، اعتمادی که اگر از بین برود، به این راحتی‌ها باز نخواهد گشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.