خروج روسیه از پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای و خط‌ونشان بایدن در مرزهای روسیه

جو بایدن پس از سفر غیرمنتظره خود به کیف، از لهستان دیدار کرده است و قرار است امروز با رهبران ۹ کشور جناح شرقی ناتو گفتگو کند و همزمان با خروج روسیه از پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای، قصد دارد بر پایبندی آمریکا به امنیت این کشورها تاکید کند.

به گزارش تازه‌نیوز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، پس از تعلیق معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای از سوی مسکو، برای نشان دادن حمایت خود از امنیت این کشورها، با رهبران جناح شرقی ناتو دیدار خواهد کرد.

به نقل از اکوایران، بایدن اواخر روز دوشنبه پس از یک سفر غیرمنتظره به کیف، تنها چند روز قبل از سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، وارد ورشو شد.

بنابر گزارشی از رویترز، در حالی که تنش بین روسیه و غرب در بالاترین سطح خود در دهه‌های پس از جنگ سرد قرار داردُ بایدن روز سه‌شنبه در برابر هزاران نفر در مرکز شهر ورشو سخنرانی کرد و گفت که باید در برابر «خودکامگان»ی مانند ولادیمیر پوتین ایستاد.

ساعاتی پ‍یش از آن، پوتین سخنرانی طولانی، مملو از انتقاد از قدرت‌های غربی را ایراد کرد و آنها را مسئول جنگ در اوکراین دانست. پوتین همچنین از معاهده کنترل تسلیحات «نیو استارت» – توافقی در سال ۲۰۱۰ که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک مستقر شده روسیه و آمریکا را محدود می‌کند – عقب نشینی کرد و هشدار داد که مسکو ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای را از سر بگیرد.

این مطالب را هم ببینید:

روز چهارشنبه، بایدن با کارکنان سفارت آمریکا در ورشو دیدار خواهد کرد و ‍پس از آن با رهبران نه کشور جناح شرقی ناتو مانند لهستان، بلغارستان و لیتوانی گرد هم خواهند آمد، کشورهایی که در طول جنگ سرد تحت سلطه مسکو بودند و ‍‍پس از آن به ائتلاف نظامی غربی پیوستند.

اکثر آنها از قو‌ی‌ترین حامیان کمک نظامی به اوکراین هستند و مقامات این کشورها خواستار منابع اضافی مانند سیستم‌های دفاع هوایی شده‌اند.

در این نشست، بایدن قصد دارد تا قبل از بازگشت به واشنگتن بر تعهدات خود در مورد امنیت آنها تاکید کند و درباره حمایت از اوکراین صحبت کند.

روسیه ناتو را که قرار است به زودی گسترش یابد و سوئد و فنلاند را نیز شامل شود، به عنوان یک تهدید وجودی برای خود می‌داند.

پیام رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا به بایدن این خواهد بود که این کشور خواهان مشارکت بیشتر آمریکا در اروپا، جناح شرقی ناتو و ارسال سلاح‌های بیشتری به اوکراین است.

ناوسدا روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «بیایید همه سلاح‌هایی را که برای شکست دادن متجاوز نیاز دارد به اوکراین بدهیم. بیایید به تقویت دفاعی خود ادامه دهیم. جناح شرقی ناتو باید در تمرکز ما باقی بماند. هیچ نقطه ضعفی نباید باقی بماند.»

این جمهوری سابق شوروی که درست کنار گوش روسیه است، در سال ۲۰۰۴ به ناتو پیوست و قصد دارد در ژوئیه برای نشست رهبران این ائتلاف امنیتی میزبان بایدن باشد.

پتر فیالا، نخست وزیر چک، پیش از پرواز به ورشو برای نشست روز چهارشنبه، بر اهمیت کمک به اوکراین تاکید کرد.

فیالا گفت: «اوکراینی ها به شدت شجاعانه می جنگند. اما آنها نمی توانند بدون کمک ما و بدون کمک کشورهای بزرگ و قدرتمند که ابزار و توانایی لازم را دارند، این کار را انجام دهند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.