چشم‌انداز بازارهای مالی در ۱۴۰۲ / سال آینده در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

در سمینار چشم‌انداز بازارهای مالی ۱۴۰۲ که روز پنجشنبه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد 5 کارشناس ارشد حوزه اقتصاد به پیش‌بینی بازارها و ارائه گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال آینده پرداختند.

به گزارش تازه‌نیوز، در سمینار چشم‌انداز بازارهای مالی ۱۴۰۲ پنج بازار مالی بورس، طلا، ارز، رمزارز و مسکن بررسی و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی برای سال ۱۴۰۲ اولویت‌بندی شد.

به نقل از تجارت‌نیوز، ولید هلالات در بخش بازار سرمایه،‌ سیامک قاسمی در حوزه دلار و طلا، سهیل نیکزاد در حوزه مسکن، پویا جبل‌عاملی در حوزه اقتصاد کلان و بهروز ملکی در بخش مسکن دیدگاه‌های خود را عنوان کردند و حسین عبده‌ تبریزی به جمع‌بندی مطالب پرداخت.

نوسانات شدید ارزی ادامه دارد

سیامک قاسمی کارشناس بازارهای مالیدر حوزه دلار و طلا تاکید کرد:«با استمرار شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران، امکان نوسانات شدید ارزی ادامه‌دار خواهد بود.»

وی گفت: «افزایش تورم، سیاست‌های پولی نادرست و کاهش قابل توجه نرخ بهره حقیقی، تقاضا برای خرید ارز را افزایش داده است. این در حالی است که تحولات سیاسی و اعتراضات در ۶ ماهه اخیر، تقاضا برای خروج ارز و حفظ دارایی را به شدت بالا برده است.»

این کارشناس بازارهای مالی به دشواری دسترسی به اسکناس ارز از مجاری کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود:«هم‌اکنون توان دخالت کوتاه‌مدت بانک مرکزی در بازار کاهش یافته است. همچنین ممنوعیت معاملات ارزی و شدت گرفتن تقاضا در بازار سکه به عنوان بازار قانونی جایگزین ارز، سبب افزایش قابل توجه رشد سکه نسبت به دلار شده است.»

قاسمی تاکید کرد:«به دلیل فقیرتر شدن جامعه و کاهش عمومی قدرت خرید و افزایش حجم تقاضا در ربع سکه و نیم ‌سکه، حباب در این کالاها بیشتر از سایر ابزارهای طلا است.»

رشد همگرایی دلار و بورس در سال آینده

ولید هلالات کارشناس ارشد بازار سرمایه هم در ادامه به متغیرهای اساسی و تاثیرگذار بر بازار سهام اشاره کرد و گفت:«نرخ بهره بدون ریسک خصوصا اوراق قابل معامله در بازار بورس، انتظارات در خصوص تحولات سیاسی یا نظامی، انتظارات تورمی، نرخ دلار بازار آزاد و نرخ تسعیر رسمی توسط شرکت‌ها، تحولات بازار جهانی و نرخ رشد واقعی در اقتصاد از مهمترین متغیرهای اساسی و تاثیرگذار بر بازار سهام است.»

این مطالب را هم ببینید:

وی با اشاره به رشد منفی برخی صنایع در اقتصاد یادآور شد:«در حال حاضر رشد حقیقی در اقتصاد نداریم. ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حال بزرگتر شدن است و تحولات لزوما سیاسی است؛ بنابراین اتفاقات به شدت غیرقابل پیش‌بینی است.»

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «تحولات سیاسی به سمتی گرایش دارد که تمایل سرمایه‌گذاری در بازارهایی که حفظ ارزش‌ می‌کنند به بالاترین حد خود رسیده است.»

هلالات به علت عقب‌ماندگی بازار سهام اشاره کرد و گفت:«دولت‌ها، قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت‌ نمی‌شناسند؛ دلار نیمایی سرکوب شده و سرمایه‌ شرکت‌ها رشد نمی‌کند. در ماه‌های آینده شاخص سهام با شتاب بیشتری با افزایش ارزش دلار همگرا می‌شود.»

وی افزود:«در حال حاضر شرکت‌های دلاری می‌توانند عقب‌ماندگی که بازده شاخص کل بورس نسبت به دلار آزاد دارد را تا حدی جبران کنند؛ ولی تا وقتی ریسک‌ها اینقدر باز باشد، رسیدن شاخص کل به بازده شاخص دلار با توجه به سیاست‌های دولت، کار آسانی نخواهد بود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.