همه چیز در مورد عرضه خودروها از فردا شنبه ۶ اسفند/ شرایط خرید در بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو

ظهر امروز سخنگوی وزارت صمت از برگزاری بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در هفته پیش رو خبر داد. چند ساعتی طول نکشید که مشخص شد بخشی از این طرح بزرگ به عرضه اولین خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. اما شرایط خرید این خودروها چیست و متقاضیان از چه زمانی می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند؟

به گزارش تازه‌نیوزِ قرار است در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح عرضه خودرو به اجرا درآید. بخشی از این طرح به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. بدین ترتیب از ساعت ۱۲ ظهر فردا متقاضیان با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir برای خرید این خودروها ثبت‌نام کنند.

البته در حال حاضر این سایت در دسترس قرار ندارد و آن‌طور که در صفحه اصلی آن ذکر شده از فردا، ششم اسفند ۱۴۰۱ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

به نقل ازتجارت‌نیوز، داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال خودرو و عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام‌کنندگان است و تا یک سال امکان انتقال سند برای متقاضیان وجود ندارد.

دلار جذاب‌تر است یا خودروهای وارداتی؟

حضور در این طرح به سرمایه‌ای حداقل ۵۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد که تا مشخص‌شدن نتایج این پول در حساب مشتریان بلوکه می‌شود. گرچه وزارت صمت با این روش قصد دارد تقاضا را به سمت مشتریان واقعی هدایت کند، اما بازار خودرو از چنان جذابیتی برخوردار است که سودجویان به هر روشی این مبلغ را در حساب خود نگه دارند.

اما این شرط ویژه با توجه به شرایط بازار ارز و طلا تا حدی از جذابیت ورود به بازار خودروهای وارداتی با دید سرمایه‌ای می‌کاهد. با توجه به قیمت کنونی دلار در بازار آزاد و روند فزاینده آن، هر ۱۰۰۰ تومانی که بر قیمت دلار افزوده شود، کسانی که ۵۰۰ میلیون تومان پول بلوکه‌شده دارند باید عدم‌النفع ۱۰ میلیون تومانی را بپذیرند. هر چه بر رقم افزایش نرخ دلار افزوده شود، میزان این عدم‌النفع بالاتر هم می‌رود.

این مطالب را هم ببینید:

حال با فرض اینکه یک میلیون نفر در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کنند و نرخ دلار هم فقط ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد، در واقع وزارت صمت عدم‌النفع ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌کنندگان در این طرح تحمیل می‌کند. به عبارت دیگر دولت با این روش چنین سودی را برای خود می‌خرد.

صدها هزار خودرو در صف فروش

با توجه به شرایط بازارهای موازی و تضمین سود کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آن، بعید است کسانی که حداقل سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی دارند از این طرح استقبال کنند.

طرحی که امروز سخنگوی وزارت صمت آن را بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بدون قرعه‌کشی تعبیر کرد که چند صد هزار خودرو عرضه خواهد شد.

ظهر امروز ​امید قالیباف اعلام کرد: تا پایان امسال دیگر قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت. علت آن را هم باید در رشد جهش‌وار تولید خودرو جستجو کرد.

ساعتی نگذشت که او در توئیتی تکمیلی توضیح داد: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی فردا (شنبه، ۶ اسفند ماه) از ساعت ۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

پیش از این مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در طرح ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی با توجه به تعداد ثبت نام، در خصوص میزان عرضه خودروی خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد، اما دست‌کم ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی شش‌ماهه عرضه می‌شود.

آن‌طور که از گفته‌های مسئولان وزارت صمت پیداست، تا کنون برای واردات ۸۵ هزار خودرو شرکت‌های مربوطه ثبت سفارش انجام داده‌اند. با توجه به اینکه بارها تأکید شده حداقل نصف مبلغ نهایی باید در حساب مشتریان باشد، به نظر می‌رسد خودروهایی وارداتی که قرار بود اقتصادی و ارزان باشند، میلیاردی خواهند بود.

بازگشت فروش خودرو به سامانه یکپارچه از سوی وزارت صمت جایگزین عرضه خودرو در بورس کالا معرفی شده است. از سوی دیگر تا کنون واردات خودرو و فروش آن تغییری در قیمت خودرو در بازار داخلی به وجود نیاورده و بسیاری از محصولات در هفته اخیر رکوردهای عجیبی را بر جای گذاشته‌اند. موضوعی که حتی صدای اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و دولتمردان را درآورده و به نظر بار دیگر استیضاح وزیر صمت کلید خورده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.