سلاح غرب برای مهار روسیه/ پوتین دست به سلاح خطرناک می‌زند؟!

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است اخراج روسیه از FATF موجب فشار بر روسیه برای خاتمه دادن جنگ اوکراین نمی شود.

به گزارش تازه‌نیوز، حمید صالحی در تحلیل خود از تاثیر اخراج روسیه از FATF بر تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: به نظر می رسد FATF ابزاری در اختیار اردوگاه غرب به سرکردگی ایالات متحده بوده و این یک اصل است. در واقع این که تا چه اندازه موثر بوده و بر اقتصاد روسیه اثر دارد باید گفت روسیه کمتر آسیب می بیند.

وی تصریح کرد: آن اندازه که نپیوستن ایران به FATF موجب شده تا آسیب هایی متوجه کشور شود با درجات کمتری این اتفاقات برای روسیه رخ می دهد، اما غرب تا چه زمانی می خواهد از این اهرم استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل  همچنین بیان کرد: روسیه دارای منابع متعدد نفت و گاز است، یک زمانی لیدر جریان شرق بوده بنابراین با توجه شرایط اقتصادی و قدرتی که روسیه دارد طبیعتا اثرات اخراج از FATF کمتر خواهد بود اما بی تاثیر هم نیست.

به نقل از ایسنا، این کارشناس مسائل روابط خارجی با بیان این که غرب تا کی می خواهد از ابزارهایی مانند اف ای تی اف استفاده سیاسی کند، گفت: FATF دست مایه ای برای مقاصد سیاسی اردوگاه غرب شده است اما زمان تغییر کرده و حنای آنها رنگی نخواهد داشت.

صالحی افزود: اگر قرار باشد اف ای تی اف از ساز و کار خود فاصله بگیرد و جنبه سیاسی داشته باشد روزی می رسد که کارایی خود را از دست می دهد، لذا سیاسی برخورد کردن و استفاده ابزاری از اف ای تی اف هم قطعا تاریخ مصرفی دارد و بعد از آن دیگر اعتباری نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه درباره این آیا غرب می خواهد با چنین اقداماتی از ادامه جنگ روسیه و اوکراین جلوگیری کند، گفت: این اقدامات تاثیری در روند جنگ ندارد زیرا اگر به شکست منجر شود هیمنه روس ها فرو می ریزد. پوتین اگر لازم باشد حتی دست به سلاح های خطرناک هم می زند اجازه نمی دهد بیش از این آبرویش از دست برود. بنابراین عزم روس ها بر این است که پیروز میدان نبرد با اوکراین باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.