کشتید ما ر‌ا با این واردات خودرو!

روزی یک خبر درباره واردات خودرو. یک روز می‌گویند فرش صادر کنید خودرو بیاورید. یک روز صادرات آجیل را به واردات خودرو گره می‌زنند. یک روز می‌گویند باید قطعه صادر کنی تا خودرو وارد کنید. یک روز می‌گویند سقف واردات تا ده هزار دلار. روز بعد می‌گویند نه تا ۲۰ هزار دلار. حجم موتور فقط ۲۵۰۰سی‌سی.

به گزارش تازه‌نیوز، ماشین کره‌ای نه امکان ندارد. فردایش می‌گویند کره‌ای خوب است، اما فرانسوی اصلا! دوروز بعد می‌گویند در بورس کالا، وارداتی بخرید. بعد می‌گویند نه نه اشتباه شد بروید در سامانه فروش. بعد می‌گویند خودمان برایتان سامانه می‌زنیم. بعد می‌گویند دست دوم وارد کنید. بعد یاد مناطق آزاد می‌افتند. بعد می‌گویند شما چه کار دارید که چه خودرویی می‌خواهد وارد شود فعلا ۵۰۰ میلیون تومان بریزید. بابا ولمان کنید. همان پراید و ۲۰۶ صندوقدار برایمان بس است. کچلمان کردید!

‌۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود بلوکه کرده و آماده ثبت نام برای خرید خودروی وارداتی شوید. (شرح کامل را می‌توانید در صفحه ۰۶ بخوانید) ماجرای واردات خودرو در نهایت با فروش خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو فعلا به سرمنزل رسیده است! اگرچه که در روز اول ثبت نام سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی چند ساعتی از دسترس خارج شد.

شنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ طبق اعلام وزارت صمت سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی آغاز به کار کرد و طبق شرایط از قبل اعلام شده متقاضیان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. البته شرایط چندان راحتی هم برای ثبت نام وجود ندارد. پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه مذکور، موجودی حساب بانکی متقاضی به اندازه حداقل ۵۰ درصد قیمت خودروی موردنظر است که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بر این اساس، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید قبل از ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب یاد شده فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی خارجی را پُر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان، باقی می‌ماند و صرفاً مسدود می‌شود. این شیوه فروش خودرو‌های وارداتی در سامانه فروش، موافقان و مخالفان بسیاری داشت.

موافقان معتقدند این شیوه فروش عادلانه است و مخالفان معتقدند این شیوه که پول بلوکه شود آن هم برای خودرو‌هایی که هنوز به طور کامل وارد نشده‌اند منطقی نیست و در واقع یادآور شرکتی است که خودروی وارداتی فروخت در حالی که هنوز خودرو‌ها را وارد نکرده بود و مشتریان با زحمت بسیاری برای پس گرفتن پول خود مواجه شدند. اما نظرات موافقان و مخالفان این به قول خودشان لاتاری خودرو چیست؟

این مطالب را هم ببینید:

چه خودرویی و چه زمانی تحویل می‌شود!

پایگاه خبری پیشرانه در مخالفت با این طرح عنوان کرده است، آن طور که پیداست وزارت صمت نتوانسته ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کند و حالا به سراغ سرمایه متقاضیان رفته است. این در حالیست که مشخص نیست وزارت صمت چه خودرویی را در چه زمانی تحویل می‌دهد. تنها موضوع مشخص شرایط حضور در این لاتاری است.

درواقع خبر‌ها حاکی از آن است که ۶ شرکتی که مجوز واردات را از وزارت صمت گرفته‌اند امروز بودجه‌ای برای آن ندارند و قرار است به صورت پیش فروش این کار انجام شود. سوال مهم آن است که آیا در زمان اعطای مجوز برای واردات، وزارت صمت وضعیت مالی این شرکت‌ها را بررسی نکرده است؟

وزارت صمت پاسخ داد

اما وزارت صمت هم ساکت نمانده به ماجرای زمان تحویل خودرو‌ها و به کسر مالی شرکت‌ها پاسخ داده است تا به شورای رقابت نشان دهد حامی فروش وارداتی‌ها در سامانه است. وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعای برخی در فضای مجازی مبنی بر اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت را تکذیب کرد.

به گزارش تسنیم، وزارت صنعت در واکنش به انتشار مطلبی تحت عنوان اینکه «وزارت صمت به ۶ شرکت مجوز انحصاری واردات خودرو داده که ظاهرا، چون پول ندارند قرار براشون پیش فروش کنه و پول از مردم بگیره بده بهشون وارد کنند و دو برابر دنیا به مردم بفروشند. حجم پروژه؛ ۷۵هزار میلیارد تومان، ۱۰درصد هم سود کنند که بیشتره می‌شه ۷۵۰۰میلیارد ظرف سه ماه.

بدون ریالی آورده! چرا؟» در فضای مجازی به ارائه توضیحاتی پرداخت. بنا بر اعلام وزارت صمت؛ این ادعا کاملا کذب است و تاکنون به بیش از ۲۰ شرکت مجوز واردات خودرو داده شده و آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی اقدام به واردات خودرو کنند؛ بنابراین اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت، دروغ است. همچنین درباره زمانه تحویل خودرو‌ها هم وزارتخانه پاسخ داده است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه واردات ۱۰۰ هزار خودرو به کشور، گفت: بخش اعظم خودرو‌های وارداتی سه ماهه تحویل متقاضیان می‌شود و فقط بخش کوچکی فوری و یا شش ماهه تحویل خواهد شد. او در برنامه رادیویی روزی نو گفت، شرایط را تقریبا احتمالا مردم اطلاع دارند، عمدتا سه ماهه است

یعنی شاید ۹۰ درصد آن سه ماهه باشد، ۵ درصد آن تحویل فوری باشد و ۵ درصد آن هم شش ماهه باشد، ترکیب ممکن است تغییر کند، ولی در همین فضا احتمالا خودرو‌ها تحویل مشتریان داده خواهد شد. علت این مثلا سه ماهه و شش ماهه را هم که حتما می‌دانید به هرحال خودرو‌ها باید تولید شوند و ترخیص و کار‌های دیگرش انجام شود و تحویل داده بشوند، علتش این است. شما در خود ایران هم که خودروی تحویل فوری می‌خرید ۹۰ روزه تحویل می‌دهند.

مارپیچ سخت ثبت نام

بعد از ثبت نام در سامانه تازه نوبت به قرعه‌کشی خواهد رسید. تخصیص خودرو‌ها نیز به این صورت خواهد بود که برای مثال اگر ۲۰هزار خودرو ابتدا وارد کشور شود، کسانی که در قرعه‌کشی توانسته‌اند اولویت یک تا ۲۰هزار را کسب کنند می‌توانند این خودرو‌ها خریداری کنند. حال اگر فردی خودرو‌های واردشده در این مرحله را نخواهد و نپسندد باید تا سری بعد واردات صبر کند؛ ولی اولویت او حفظ خواهد شد و سری بعد می‌تواند با اولویت خرید خود را انجام دهد. اما پول همچنان بلوکه می‌ماند!

موافقان عرضه خودرو وارداتی در سامانه فروش، معتقدند به این شکل قیمت خودرو‌ها عادلانه تعیین می‌شود. اگرچه مدل عرضه وارداتی‌ها پر از ابهام است و عموم مردم نسبت به این عرضه گیج شده‌اند، اما عرضه سریع اولین وارداتی‌ها می‌تواند ذهنیت مثبت‌تری را برای مردم ایجاد کند. عرضه سریع وارداتی‌ها می‌تواند ابهام‌ها در مورد قیمت گذاری و هزینه‌های گمرکی را هم واضح‌تر و بازار را برای عرضه‌های بعدی آماده‌تر کند.

براساس شنیده‌ها گویا مدل‌های چینی کمترین چالش را در تأمین و بحث تحریم‌ها دارند و بر همین اساس، سایپا از باقی واردکنندگان چند قدم جلوتر است. طبق شنیده‌ها مدل‌های چانگان CS۳۵ پلاس، چانگان CS۵۵ پلاس در اولویت هستند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود در عرضه‌های نخست چانگان بیشترین سهم را داشته باشد. اگرچه باید وزارت صمت این موضوع را از نظر دور نگاه ندارد که بازار و مشتریان چقدر دنبال خودروی غیرچینی هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.