نماینده روسیه: ترامپ و بایدن عامل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هستند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی سیاست‌های ترامپ و بایدن را عامل پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش تازه‌نیوز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی توئیتری به گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده است که نمونه‌برداری در تاریخ ۲۲ ژانویه ( ۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین در این گزارش ادعا شده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران به ۱۸ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده است که تا ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی‌سازی به ۳۷۶۰.۶ کیلوگرم رسیده باشد.

اولیانوف در پیام خود نوشت: سیاست‌های ترامپ و بایدن در قبال تهران، محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع واشنگتن فقط می‌تواند در این خصوص به خود “تبریک” بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.

این مطالب را هم ببینید:

بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این در رابطه با ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده بود: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه «این یک موضوع عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری چنین موضوعی ندارد» خاطرنشان کرد: ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را با اهداف سیاسی و سیاه‌نمایی دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری‌های مرسوم و عادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه در روند غنی‌سازی حائز اهمیت است محصول و تولید نهایی است که ایران تاکنون برای بالاتر از ۶۰ درصد اقدام نکرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.