گره بزرگ در اقتصاد ایران/ بودجه سال ۱۴۰۲ فدا شد!

یک نماینده مجلس گفت: اگر دولت برنامه هفتم توسعه کشور را به موقع به مجلس ارائه می‌داد، چه بسا بسیاری از پیشنهاداتی که الان در لایحه بودجه درج شده، کلاً باید کنار می‌رفت و پیشنهادات جدید و بروز وارد می‌شد.

به گزارش تازه‌نیوز، حتی دولت و مجلس همسو هم نتوانست گره از اقتصاد ناکارآمد ایران باز کند و قدری از مشکلات اقتصادی مردم بکاهد.

اصولگرایان تا قبل از به دست گرفتن سکان قوه مجریه، دائما دولت حسن روحانی را مورد تخطئه قرار می دهد که جمعی لیبرال مسلک، کنترل اقتصاد ایران را به دست گرفته اند و اگر ما بودیم و حاکمیت یکدست می‌شد اقتصاد ایران به ریل خود بازمی‌گشت و به یکی از قدرت های اقتصادی جهان تبدیل می‌شدیم!

حال که یک سال و نیم از روی کارآمدن دولت اصولگرای رئیسی و یکدستی دولت و مجلس و در کل حاکمیت می‌گذرد، اما نه تنها خبری از بهبود وضعیت اقتصادی نیست که بسیاری درباره فروپاشی اقتصاد ایران هشدار می‌دهند.

در این میان حتی مجلس اصولگرای یازدهم نیز از منتقدان دولت اصولگرای سیزدهم است و تیم اقتصادی این دولت را ضعیف و اقداماتش را عامل بی‌ثباتی اقتصادی کشور می‌دانند.

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ در خصوص عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، گفت: تاخیر‌های زیاد دولت باعث آسیب‌های فراوان به حوزه قانون‌گذاری شده است. مثلا ما دو سال و نیم است که کمیته‌های مختلفی را تشکیل داده‌ایم و بر اساس آن کمیته‌ها، بودجه سنواتی و ردیف پیشنهادی آماده کردیم، بعد وقتی دولت با یک ماه و نیم تاخیر بودجه را ارائه می‌کند، همه کار‌ها خراب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۱۳۵ پیشنهاد برای ارائه در لایحه بودجه داشتم

وی افزود: من خودم ۱۳۵ پیشنهاد در لایحه بودجه داشتم و فقط توانستم ۶ پیشنهاد را مطرح کنم، چون زمان کم شد و مجلس قصد داشت تا قبل از عید، لایحه بودجه را به سرانجام برساند و این موارد همه آسیب‌زننده است. یعنی به خاطر کمبود وقت، پخته کردن بودجه، فدا شد. خیلی از پیشنهاداتی که زحمات کمیسیون‌ها و کمیته‌ها بود و می‌توانست مطرح شود و مفید فایده مردم باشد، زمین ماند و عملی نشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: از طرف دیگر، ما سعی کردیم که هرجا دولت به مردم خدمت می‌کند، همراه دولت باشیم، اما متعاقباً انتظار داریم این همراهی را دولت هم برای مجلس داشته باشد و مجلس را تحت فشار قرار ندهد، ولی الان تاخیر‌ها ما را تحت فشار شدید گذاشته است.

محمدبیگی اظهار داشت: اگر دولت برنامه هفتم توسعه کشور را به موقع به مجلس ارائه می‌داد، چه بسا بسیاری از پیشنهاداتی که الان در لایحه بودجه درج شده، کلاً باید کنار می‌رفت و پیشنهادات جدید و بروز وارد می‌شد. باید برنامه هفتم توسعه کشور، به موقع به مجلس می‌آمد. تمدید برنامه ششم توسعه کشور با توجه به سرعت وقایع و اتفاقاتی که می‌افتاد، برای ما دلچسب نبود و مجلس با کراهت به این موضوع رای داد و از سر ناچاری این کار را کرد. ما نیازمند برنامه هفتمِ بسیار قوی هستیم که نیاز‌های بروز ما را پاسخ دهد.

نماینده قزوین یادآور شد: دولت می‌توانست از نیرو‌های توانمند و تیم اقتصادی بهتر و قوی‌تری استفاده کند تا روی برنامه هفتم به موقع کار شود. این‌گونه می‌توانستیم بعضی معضلات را بهتر مدیریت کنیم. البته که نقش جنگ ترکیبی دشمن را هم نباید نادیده گرفت. این جنگ در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی همچنان به صورت اغتشاشات وجود دارد، ولی با همه این‌ها ما همیشه طی ۴۴ سال انقلاب تحت تاثیر بدخواهی دشمنان بوده و هستیم.

وی افزود: اکنون از رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت انتظار داریم که ایده‌های جدید و خلاقانه و مبتنی بر حل مسائل را برای مردم اجرا کنند. مثلاً بحث کالابرگ الکترونیکی می‌توانست هم در حوزه تهیه جهیزیه و هم در حوزه اقلام اساسی خانواده‌ها و هم کنترل قیمت اقلام معیشتی، بسیار موثر واقع شود. باید دولت این طرح را اجرا می‌کرد، ولی عملاً اجرا نکرد و در این زمینه به شدت به دولت انتقاد داریم.

بخشی از نارضایتی‌های اجتماعی به عملکرد مسئولان برمی‌گردد

محمدبیگی در ادامه بیان کرد: بخشی از نارضایتی‌های اجتماعی به عملکرد مسئولان برمی‌گردد. ما از کار‌های خوب و مدیریت‌های مناسب دولت هم تشکر می‌کنیم، اما قطعاً جا‌هایی که در آن‌ها سوء مدیریت و تعلل و تاخیر شده قابل پذیرش نیست.

این چهره اصولگرای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس باید مقتدر و قدرتمند رفتار کند. در حال حاضر بعضی سوال‌ها و استیضاح‌ها روی زمین مانده است. تا الان مجلس خیلی زیاد مراعات دولت را کرده است و نمی‌دانم که در آینده مراعات کمتر شود یا خیر. من خودم یکی از روسای ستاد آقای رئیسی در حوزه کشوری بوده‌ام و به ایشان ارادت خاص و ویژه‌ای دارم، اما انتظار دارم دولت قوی‌تر عمل کند و مجلس هم باید واقع‌بینانه هر جا که نقاط ضعف وجود دارد، دوستانه و برادرانه به دولت منتقل کند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.