واکنش ایران به اقدام جدید آذربایجان: با حُسن نیت نیست!

سخنگوی وزارت خارجه به اقدام جدید آذربایجان واکنش نشان داد.

به گزارش تازه‌نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره احضار اخیر سفیر ایران در باکو  به وزارت خارجه آذربایجان طی روزهای اخیر نیز گفت: این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته‌ هم این پروازها انجام می‌شد. پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد معمولا رادارها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدارهای لازم را می‌دهند.

به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد:  در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی از سوی طرف مقابل  داده نشد. روند معمول در قوانین پروازی بین‌المللی این است که اگر تحول خارج از عرفی رخ داده شود در همان چارچوب‌های فنی پیام و تبادل می‌شود که این اتفاق رخ نداد.

کنعانی گفت: ما با آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم ، سفارت ما فعال است و وابسته دفاعی ما در آذربایحان  حضور دارد. اگر بنا به حسن نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته دفاعی ما طرح شود و تبادل نظر و رفع سوءتفاهم شود.

کنعانی تصریح کرد : نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع  را توأم با حسن نیت و در قالب روابط عادی  بین کشورهای از جمله کشورهای همسایه تلقی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : ما با آذربایجان همسایه هستیم و در منطقه همسایگی و تعامل سازنده مورد انتظار و توقع جمهوری اسلامی ایران است و در مورد  اینگونه موضوعات تخصصی ، انتظار داریم در چارچوب‌های تخصصی، مسائل  مطرح و حل و فصل شود.

وی تاکید کرد : در موضوعات اختلافی، طرح مسائل در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشان دهنده حسن نیت نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.