شرایط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع مصری اعلام کرده‌اند که کانال‌های ارتباطی میان تهران – قاهره بدون واسطه در جریان است.

به گزارش تازه‌نیوز، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت، شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل «مشخص» است. به گفته او، این شروط تشکیل کشور دارای حاکمیت فلسطین به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان است و این‌ها شروطی است که در طرح صلح عربی درج شده است.

به نقل از اکوایران، او درباره احتمال عادی‌سازی روابط بدون این شروط گفت: «چنین چیزی را مسئولان می‌گویند نه من. وقتی آن‌ها بگویند من نیز تصدیق می‌کنم. آنچه در مطبوعات گفته می‌شود صرفا اخبار آن‌هاست و من توجهی به این اخبار ندارم.»

پیشتر منابع آگاه از مذاکرات کنونی میان عربستان و آمریکا اعلام کردند، ریاض خواهان ضمانت‌های امنیتی و مجوز ارتقای برنامه هسته‌ای غیرنظامی در ازای توافق صلح با اسرائیل شده است.

این مطالب را هم ببینید:

فیصل در شرایطی این سخنان را اظهار داشت که ایران و عربستان بر سر از سر گیری روابط به توافق رسیدند. در این شرایط آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، آن را برای منطقه مفید دانست. بلینکن که در کنفرانسی خبری در اتیوپی، سخن می‌گفت، با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی افزود که به اعتقاد واشنگتن هر اقدامی که بتواند به کاهش تنش‌ها، درگیری و جلوگیری از «اقدام‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران کمک کند»، خوب است. او بدون اشاره به چین ادامه داد: «فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها، زمانی که می‌توانند اقدام کنند، مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

همچنین، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع مصری اعلام کرده‌اند که کانال‌های ارتباطی میان تهران – قاهره بدون واسطه در جریان است. یک منبع مصری مرتبط با این پرونده در گفت وگو با روزنامه مذکور با بیان این که ارتباط میان قاهره – تهران متوقف نشده و اختلافات زیادی میان دو کشور وجود ندارد، به نقل از محمد العرابی وزیر خارجه پیشین مصر اعلام کرده که «موارد تعیین کننده روابط تهران – قاهره با دیگر طرف‌ها (ترکیه) متفاوت تر است و این روابط درحال حاضر عادی به نظر می‌رسد و قاهره از خیلی وقت پیش یک کاردار در سطح سفیر در ایران مستقر کرده است».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.