پیش بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

بورس امروز بورسی سراسر سبز بود و کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی نیز بازپس گرفته شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز طبق پیش‌ بینی‌ها و همانطور که انتظار می‌رفت، توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد و از همان ابتدا تا انتهای معاملات، با رنگ سبزی یکدست به پیشواز سال جدید برود به طوری که بیش از ۹۰ درصد سهام در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس طی روز جاری با ثبت یک بازدهی چشمگیر، رشد ۴.۶۶ درصدی را تجربه کرد و با ورود به کانال ۱.۹ میلیون واحدی، فاصله اندکی تا سقف تاریخی خود دارد. البته بازگشایی خوب فملی و شپنا نیز در این اتفاق تاثیر بسیاری داشتند. شاخص هم‌وزن نیز در همین راستا صعود خوبی را تجربه کرد و با افزایش ۳.۸۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۱۱۹۴۵ میلیارد تومانی در کنار ورود پول ۱۶۸۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، نشان از روزی پررونق برای بورس تهران داشتند.

به نقل از فردای اقتصاد، در زمان نوسانات شدید نرخ دلار طی هفته‌های گذشته، بارها اشاره شده بود که بازگشت تقاضا به بازار سهام می‌تواند پس از به ثبات رسیدن نرخ دلار رخ دهد و اکنون شاهد این موضوع هستیم که با کاهش تغییرات قیمتی اسکناس آمریکایی و آرامش آن در محدوده ۴۷ هزار تومان، بورس تهران نیز با خریداران قدرتمندتری مواجه شده است. از سمت دیگر رسیدن به روزهای انتهایی سال و کاهش اصرار فروشندگان سهام، موجب شده است تا عرضه‌ها نیز در بازار کاهش یابند تا بورس تهران با قدرتی مضاعف به پیشواز سال جدید حرکت کند. در ادامه با بررسی شرایط موجود، به پیش بینی بورس فردا در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

فروشندگان در جایگاه تماشاچیان

از ابتدای شروع اسفند ماه، بارها کارشناسان درباره احتمال افزایش عرضه‌ها از سمت حقوقی‌های بازار به دلیل نیاز به نقدینگی در انتهای سال و همچنین تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها صحبت کردند و در طول معاملات نیز بعضا شاهد این فشارها بودیم. هرچند برخی از کارشناسان نیز اعتقاد داشتند که این موضوع همچون گذشته قدرت زیادی ندارد اما نمی‌توان از تاثیر آن چشم‌پوشی کرد. از سمتی با نزدیکی به پایان سال و نیاز عموم مردم به نقدینگی بیشتر برای مخارج سال جدید، گاها شاهد فروش سهام و خروج پول‌ها از بازار بودیم که این موضوع نیز تا حدی بر عرضه‌ها تاثیر می‌گذاشت.

اکنون اما می‌توان گفت که این نگرانی‌ها نیز به صورت کامل رفع شده است. تنها یک روز کاری به انتهای سال جاری باقی مانده و هلدینگ‌ها و شرکت‌ها دیگر نیازی به نقدینگی برای پرداختی‌ها خود ندارند و حقیقی‌ها نیز به دلیل قانون خروج پول دو روزه از کارگزاری‌ها (t+۲)، امکان خروج پول خود تا قبل از شروع سال جدید را ندارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بازار فردا نیز شاهد بازاری سراسر سبز همچون روز جاری باشیم و بورس تهران آخرین روز کاری ۱۴۰۱ را با قدرت تقاضای کاملی به پایان برساند.

صعود بورس با ثبات دلار

روند قیمتی دلار در بازار آزاد طی دو هفته گذشته، با نوسان بسیار شدیدی همراه بود و در طول روز شاهد افزایش و کاهش‌های نزدیک به ۲ تا ۳ هزار تومانی بودیم. در ابتدای شروع روند کاهشی دلار از سقف ۶۰ هزار تومان که با سیگنال‌های مثبت آژانس اتمی ایجاد شده بود روند کاهشی قدرتمندی را آغاز کرده بود، اوج تغییراتش را با اعلام توافق با عربستان و همچنین احتمال تبادل زندانیان با آمریکا تجربه کرد. با انتشار این خبر شدت ریزش دلار بیشتر شد و حتی به قیمت‌های زیر ۴۳ هزار تومان نیز رسید. اکنون اما چند روزی می‌شود که نرخ اسکناس آمریکایی در مسیری صعودی حرکت می‌کند و حتی مدتی است که به بالای ۴۷ هزار تومان نیز رسیده است.

توضیحات فوق صرفا به این علت بود تا شدت نوسان ارز را طی روزهای اخیر به خوبی درک کنیم. این موضوع باعث شد تا سرمایه‌گذاران به صورت جدی وارد فاز احتیاطی شوند و منتظر باشند تا این اسکناس آمریکایی در یک محدوده مشخص به ثبات برسد و پس از آن به سرمایه‌گذاری خود بپردازند. بازار سرمایه نیز از آنجا که همواره واکنش‌های قابل توجهی به نوسانات شدید نرخ ارز داشته است، در روزهای قبل احتیاط بیشتری را در معاملات خود تجربه کرد و بخش عمده‌ای از عقب‌گرد نماگرها و کاهش معاملات روزانه، به همین موضوع باز می‌گشت. با تمام تفاسیر اما اکنون به نظر می‌رسد که فعالان بازارها با توجه به توقف ریزش دلار و نوسان‌های کوچکتر، اراده بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و انتظار می‌رود که بورس تهران نیز بتواند بار دیگر بدون نگرانی بابت نوسانات شدید ارز، به معاملات روز پایانی خود در سال ۱۴۰۱ بپردازد.

وضعیت تکنیکالی بورس در پایان ۱۴۰۱

همانطور که در نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس در تصویر زیر پیداست، طی هفته‌های گذشته و در روند صعودی اخیری که بازار آغاز کرد، شاخص کل در یک کانال صعودی نوسان می‌کند که با کندل قدرتمند امروز، در جهت شکست سقف آن قدم برداشت و این موضوع مستلزم یک روز سبز پرقدرت دیگر در معاملات فرداست. از سمت دیگر نگاهی به وضعیت اندیکاتور RSI نشان می‌دهد که با وجود شکست مرز ۷۰، یک مقاومت داینامیک بر سر راه وجود دارد که می‌تواند به افزایش عرضه‌ها منجر شود. با تمام این تفاسیر و از آنجا که در نمودار تکنیکال، الگوی پرچم صعودی نیز تا حد زیادی تایید شده است، ‌ پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری سبز با اندک عرضه بیشتری نسبت به امروز را طی کند و اگر عرضه‌ها شدت نیابند، می‌توان هدف بعدی شاخص کل بورس را در محدوده ۲.۱۵ میلیون واحد دانست.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.