چگونه از مرگ خاموش، در امان باشیم؟

آتش و لوازم دارای شعله نظیر وسایل گازسوز، نفت سوز، زغال سوز، و الکل سوز برای سوختن به اکسیژن نیاز دارد. چنانچه هوای مناسب در محیط وجود نداشته باشد، این وسایل به طور ناقص می سوزد و گاز مونوکسید کربن تولید می کند، این گاز بی رنگ و بی بو و سمی است و می تواند موجب مسمومیت و حتی مرگ شود.

به گزارش تازه‌نیوز، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن حتما نکات زیر را رعایت کنید:

۱-  از روشن کردن گاز پیک نیکی، منقل یا کباب پز (زغالی یا گازی) در داخل چادر، اتاق کاروان، کانکس، اتومبیل و یا در هر محیط بسته دیگری چه برای تآمین گرما و چه برای پخت غذا، خوداری شود. حتی اگر پخت و پز به پایان رسیده باشد. کباب پز و منقل تا چند ساعت پس از استفاده هنوز هم در حال بیرون دادن گاز مونواکسید کربن است.

۲- در صورتی که به دلیل سرمای زیاد هوا، مجبور به روشن کردن وسایل گرمایشی و خوراک پزی دارای شعله در چادر یا ساختمان هستید، در تمام مدت روشن بودن وسیله، گوشه پنجره چادر و یا اتاق را برای تهویه هوا باز بگذارید.

۳- هرگز در داخل اتومبیل با موتور روشن نخوابید، حتی برای مدت کوتاه، این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با گاز سمی مونوکسید کربن می شود.

۴- اگر محل جدیدی را برای اسکان موقت در نظر دارید، برای کاهش احتمال بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، از استاندارد بودن و سلامت عملکرد وسایل گرمایشی ( بخاری نفتی و گازی)، آبگرم کن و پکیج دیواری محل اسکان خود و دودکش این وسایل مطمئن شوید.

۵- علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را بشناسید. این علائم شامل سردرد، سرگیجه، سوزش گلو، درد قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری است. این علائم را با مسمومیت غذایی یا دیگر بیماری های شایع در سفر اشتباه نگیرید.

۶- چنانچه در یک محیط بسته که بخاری نفتی یا گازی، منقل یا پیک نیک و یا شومینه در آن روشن بوده حضور داشته اید و دچار علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شده اید، به سرعت سایر افراد را در جریان بگذارید و محیط را ترک کرده و به هوای آزاد بروید.

۷- اگر شخصی با گاز مونوکسید کربن در تماس بوده و دارای علائم مسمومیت با این گاز می باشد، به سرعت او را به فضای آزاد برده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا او را به اورژانس بیمارستان ها یا درمانگاه ها برسانید.

۸- نوزادان و کودکان، افراد سالمند، مادران باردار و افرادی که دارای ناراحتی های قلبی عروقی هستند، چنانچه با گاز مونوکسید کربن در تماس بوده اند، حتی در صورت نداشتن علائم، باید از سوی پزشک معاینه شوند.

منبع: بهداشت‌نیوز

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.