پیش‌ بینی بورس فردا یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲/ روز‌های طلایی بازار سرمایه ادامه دارد؟

شاخص کل سهام در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ با رنگ سبزی همراه بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، شاخص کل سهام در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ با رنگ سبزی همراه بود و توانست با رشد ۱.۹۳ درصدی خود را به یک قدمی مرز ۲ میلیون واحدی برساند و اکنون تنها یک فاصله کمتر از ۵ درصدی از سقف تاریخی خود دارد. این موضوع خود می‌تواند نوید این اتفاق باشد که شاید بورسی‌ها به مرور پس از گذشت ۳ سال سخت، شاهد بازگشت زیان‌های سنگینی باشند که با وجود رشد شاخص‌های بازار، همچنان در سبد سهام آن‌ها خودنمایی می‌کند. شاخص هم‌وزن نیز در این میان که مدتی است از سقف تاریخی خود عبور کرده است، با رشد ۱.۲۵ درصدی همراه شد که مقایسه دو نماگر نشان از عملکرد بهتر سهام بزرگ در بازار امروز دارد. ارزش معاملات نیز در بازار روز جاری عدد ۹۳۴۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند و از آنجا که در هفته دوم فروردین ماه هرساله شاهد بازاری کم‌نوسان و کم حجم هستیم، عدد نسبتا مناسبی قلمداد می‌شود. در کنار این موضوع، حقیقی‌ها در بازار امروز یک ورود پول ۱۷۲ میلیارد تومانی را نیز رقم زدند.

به نقل از فردای اقتصاد، روند صعودی بورس در آخرین ماه سال گذشته موجب شد تا امیدها به تداوم روند صعودی در سال جدید نیز افزایش یابد و بازار سهام بتواند پس از یک دوره تورمی در اقتصاد کشور، جاماندگی خود از بازارهای موازی را جبران کند. شروع بازار امروز اما همراه بود با جهش دوباره نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین کم تحرکی حقوقی‌ها به دلیل هفته دوم فروردین که معمولا هفته‌ای نیمه‌تعطیل قلمداد می‌شود. در ادامه با بررسی شرایط موجود به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

افت و خیز دلار فردوسی

شروع به کار بازار ارز در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲، با خبر درگیری‌ها بین مواضع آمریکا و سوریه در شب گذشته همراه بود که موجب شد تا نگرانی‌ها بابت احتمال تشدید تنش‌ها بین ایران و طرف‌های غربی افزایش یابد. همین موضوع عاملی شد تا شروع معاملات دلار فردوسی در ابتدای روز در حوالی قیمت ۵۲ هزار تومان باشد و این درحالیست که در آخرین معاملات صورت گرفته در سال گذشته، نرخ این اسکناس آمریکایی در بازار آزاد در محدوده ۴۷ هزار تومان قرار داشت. این اتفاق خود به عنوان سیگنالی برای بورس تهران به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که بازار ارز نیز پس از کاهش شدیدی که تجربه کرد، اکنون در محدوده ۵۰ هزار تومان که از نظر کارشناسان اقتصادی، محدوده‌ای منطقی قلمداد می‌شود، آرام گیرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که احتیاط بورسی‌ها نسبت به نوسانات شدید بازار ارز از بین رفته باشد و با آرامش بیشتری به خریدهای خود بپردازند.

با این حال اما اکنون کمی از این هیجان ایجاد شده از بین رفته و نرخ دلار در بازار آزاد به مرز ۵۱ هزار تومان کاهش یافته است. این اتفاق در اواخر بورس امروز نیز تا حدی موجب شد که برخی نمادها اندکی از سقف‌های روزانه خود عقب‌نشینی کنند و بار دیگر نگاه‌ها به بازار ارز و نوسانات آن دوخته شود تا بتوان با دقت بیشتری به سرمایه‌گذاری برای روزهای پیش رو پرداخت. حال باید دید که در ادامه روز روند قیمتی دلار به چه شکلی رقم خواهد خورد زیرا تغییرات آن می‌تواند تا حدی بر معاملات بورس فردا نیز اثرگذار باشد.

سردرگمی در بازارهای جهانی

فدرال رزرو در روز چهارشنبه هفته گذشته و در نشست خود، نرخ بهره را طبق انتظارات ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به ۵ درصد رساند. این برای دومین دوره متوالی است که بانک مرکزی آمریکا پس از افزایش‌های تهاجمی ۰.۷۵ درصدی، این نرخ را ۰.۲۵ درصد افزایش می‌دهد. این بالاترین نرخ بهره فدرال رزرو از جون ۲۰۰۶ به شمار می‌رود. تا مدتی پیش بازارها انتظار داشتند که فدرال رزرو در این دوره به دلیل بالا ماندن تورم و همچنین داغ بود بازار کار، نرخ بهره را با یک افزایش ۰.۵ درصدی همراه کند اما بحران‌های بانکی ایجاد شده طی ماه گذشته که با ورشکستگی سیلورگیت آغاز شد و با سیلیکون ولی به اوج خود رسید، باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود پا پس بکشد و به یک افزایش تنها ۰.۲۵ درصدی بسنده کند.

در این میان حتی برخی پیش بینی می‌کردند که ممکن است فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره بپردازد زیرا بحران بانکی در حال گسترش بود و بسیاری از بانک‌های بزرگ همچون first republic و credit suisse احساس خطر جدی داشتند. با این حال اما حمایت بانک‌های مرکزی از بانک‌های در حال ورشکستگی و خرید کردیت سوئیس توسط رقیب خود یعنی UBS باعث شد تا آرامشی نسبی به بازارها بازگردد. جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، در بیانیه خود بار دیگر از بالا ماندن تورم نسبت به هدف ۲ درصدی خود سختن به میان آورد و گفته است که احتمالا در سال ۲۰۲۳، یک افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر برای نرخ بهره در راه باشد و پس از آن پر سال ۲۰۲۴، این نرخ را ۰.۷۵ درصد کاهش دهیم.

بازارهای جهانی در واکنش اولیه به اقدام فدرال رزرو و عقب‌نشینی از موضع تهاجمی خود، رنگی سبز بر تن کردند و قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار گرفتند اما پس از فروکش هیجان اولیه مسیر قیمت‌ها تغییر کرد. با این حال اما به نظر می‌رسد که همچنان سردرگمی در بازارهای جهانی، بارزترین ویژگی این روزها شده است و نمی‌توان با قطعیت درباره صعود یا نزول بیشتر قیمت‌ها سخن گفت. همین موضوع نیز باعث می‌شود که فعلا بازار سهام از این منظر نیز کمی تحت فشار باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

نگاهی به روندهای روزانه شاخص کل بورس و ارزش و تعداد صف‌های خرید و فروش به خوبی نشان می‌دهد که خریداران در بازار امروز نیروی اصلی روندساز معاملات بودند و توانستند رنگی سبز را بر نماگرها و متغیرهای اصلی بازار بپوشانند.

روند روزانه شاخص کل بورس روند روزانه ارزش و تعداد صف‌های خرید و فروش

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تجمیع نکات ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز بتواند به روند صعودی خود ادامه داده و کانال ۲ میلیون واحدی را فتح کند اما پیش بینی می‌شود که قدرت خریداران نسبت به روز جاری کمتر باشد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.