زمان احیای برجام مشخص شد؟!

زودتر از نیمه سال شاهد احیای برجام خواهیم بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، توافقات سیاسی ایران در عرصه سیاست خارجی فضای جدیدی را در کشور به وجود آورد که همین مسئله بر اوضاع بازار ارز نیز تأثیر گذاشت. برخی معتقدند اگر توافق ایران با آژانس و عربستان کامل اجرا شود مسیر برای احیای برجام باز خواهد شد.

به نقل از نامه‌نیوز، احمد بخشایش اردستانی درباره آینده مذاکرات برجامی گفت: ایران هم اکنون خیلی قدرتمند شده و به لحاظ نظامی بالا آمده است اما نیاز دارد که برای تقویت اقتصاد خود، در حوزه سیاست خارجی نیز روابط خودش را با سایر کشورها تقویت کند. در همین رابطه برخی کارشناسان معتقدند «برای برون رفت از وضعیت موجود سیاست خارجی باید به کمک اقتصاد بیاید».

وی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک ایران در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ افزود: امیدوارم همین رویکرد در سال جدید نیز ادامه پیدا کند. هرچند گفته شده که سفارتخانه های ایران و عربستان در خردادماه بازگشایی می شوند اما نیاز نیست که تا آن زمان برای مشاهده آثار مثبت توافق این دو کشور صبر کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: چین از ایران و عربستان صعودی نفت می خرد و نیاز دارد منطقه در ثبات و آرامش باشد بنابراین وقتی جنبه انتظاری حل مشکلات فی مابین تهران و ریاض محقق شود، بخش عمده راه احیای برجام را نیز پیموده شده باید فرض کرد.

وی افزود: عربستان برای از میدان به در کردن ایران تمام توطئه ها اعم از ناامن سازی منطقه، جنگ اقتصادی و ارزی را انجام داد اما در نهایت به این نتیجه رسید که برای دستیابی به ثبات اقتصادی بهتر است با ایران صلح کند. در واقع وقتی دو رقیب بعد از ۱۰ سال نتوانستند همدیگر را از صحنه حذف کنند، طبیعتا باید به مصالحه برسند. البته گام اول تنش زایی خواهد بود که اگر به سرانجام برسد، به صلح استراتژیک و اتحاد راهبردی نیز می تواند تبدیل شود.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: تنها مشکل ایران در منطقه رژیم صهیونیستی است که امروز این رژیم اشغالگر با تعارضات درونی دست و پنجه نرم می کند که وضعیت شکننده ای را برایش پدید آورده است و به نظر می رسد دولت اسرائیل به دست قوم یهود تنزل پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: ایران توانایی تکمیل برنامه هسته ای خود را در تمام ابعاد دارد اما چون اساسا تمایلی برای ساخت سلاح هسته ای ندارد، علاقه مند به احیای برجام است. احیای برجام زمینه تنفس اقتصادی کشور را فراهم می کند و دولت نیز می تواند اوضاع را سروسامان دهد. با توجه به تفاسیر یادشده معتقدم زودتر از آنکه سال به نیمه برسد شاهد احیای برجام خواهیم بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.