آیا مکمل و قرص‌های ویتامین منقضی می‌شود؟

معمولا قرص‌های ویتامین که مدت طولانی از خریدشان می‌گذرد، شک و ترید برای مصرفشان به وجود می‌آید که آیا استفاده از این قرص‌های ویتامین خطرناک است یا خیر؟

به گزارش تازه‌نیوز، مصرف روزانه ویتامین‌ها می‌تواند راهی برای تقویت رژیم غذایی باشد. در واقع این ویتامین‌ها مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ب، ویتامین دی و کلسیم را که بسیاری از افراد از رژیم غذایی نرمال و طبیعی خود دریافت نمی‌کنند، به بدن می‌رساند.

به نقل از ایرنا، اگر چه ممکن است متوجه شوید که بعضی از این مکمل‌ها تاریخ هم دارند. این تاریخ‌ها با جملات و عبارات مختلفی روی آن ها درج می‌شوند. بعضی از آنها هم اصلا هیچ تاریخی ندارند، زیرا سازمان غذا و دارو آنها را ملزم نکرده است که به ویتامین‌ها و مکمل‌ها تاریخ اضافه کنند اما سؤال اینجاست که آیا باید نگران تاریخ انقضای آنها باشیم یا خیر. با ما در این بخش همراه شوید تا پاسخ موجود به سؤال مطرح شده را بیابید.

 

بهترین زمان مصرف، تاریخ تعیین شده است

زمانی که صحبت از ویتامین می‌شود، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که قبل از تاریخ درج شده آنها را مصرف کنید تا هیچ خطری برای سلامتی‌تان نداشته باشند. ممکن است خاصیت و توانایی آنها بعد از مدت زمانی از بین برود. به خاطر همین توصیه می‌شود در همان تاریخی که گفته‌اند؛ آن را مصرف کنید.

 

چقدر طول می‌کشد تا خاصیت و توانایی ویتامین از بین برود؟

اگر کارخانه یا برندی که ویتامین را تولید کرده، روی آن تاریخ مشخص کرده است، یعنی تا آن تاریخ 100 درصد خاصیت مواد حفظ می‌شود. گاهی اوقات خاصیت مواد بیش از زمان تاریخ انقضا هم حفظ می‌شود. بعضی از متخصصین بر این عقیده هستند که ویتامین‌ها را می‌توانید تا دو سال بعد از تاریخ‌شان هم استفاده کنید؛ البته به شرطی که شرایط نگهداری آنها مناسب و صحیح باشد. عموماً توصیه آنها این است که ویتامین‌ها را داخل محتوا یا ظرف دیگر نریزید و آنها را در هوای خنک و مکان خشک به دور از نور خورشید و آفتاب نگهدارید که البته ویتامین‌های مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی برای نگهداری دارند.

 

اگر ویتامین تاریخ گذشته استفاده کنیم چه؟

به گزارش وب گاه نمناک، عموما اگر از ویتامین تاریخ مصرف گذشته یا منقضی استفاده کنید، عوارض ‌جانبی احساس نمی‌کنید.‌ فقط خاصیت آن ویتامین مانند یک ویتامین معمولی نیست. به عنوان مثال سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند که خانم های باردار هر روز 400 میکروگرم فولیک اسید استفاده کنند اما اگر این مکمل، تاریخ گذشته باشد، تاثیری برایشان ندارد. به همین دلیل مهم است که به تاریخ ویتامین‌ها دقت کنید تا از خاصیت و فواید شان به طور کامل بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.