چطور همبرگر سالم‌تری تهیه کنیم؟

همبرگر، یکی از غذاهای محبوبی است که به‌خصوص نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به آن دارند. اما در کنار طعم دلچسب، استفاده از گوشت‌های فرآوری و طبخ شده با روغن زیاد باعث می شود تا این غذا جزء غذاهای ناسالم قرار گیرد. مصرف مداوم این غذاها به‌تدریج زمینه‌ساز مشکلات جدی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، لازم است با رعایت چند توصیه ساده اما مفید از همبرگر به‌عنوان غذای سالم‌ استفاده کرد. این توصیه ها عبارتند از:

 

۱. از سبزیجات بیشتری استفاده کنید

برای اینکه همبرگر یک غذای سالم باشد، بهتر است در وهله اول مقدار کافی سبزیجات همراه آن میل شود. گوجه‌فرنگی، کاهو، پیاز و فلفل دلمه‌ای طعم بهتری به این غذا می‌دهند و در تامین ویتامین‌ها و مواد‌معدنی ضروری موردنیاز بدن نیز نقش دارند. سبزیجات همچنین باعث می‌شوند تا احساس سیری زودتر ایجاد شده و تمایل به پرخوری کاهش پیدا کند.

 

۲. برگرتان را از منابع پروتیینی کم چرب تهیه کنید

برای اینکه همبرگر غذای سالم‌تری باشد، منابع گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون و مرغ ارجحیت دارند. این نوع گوشت‌‌ها کالری کمتری دارند و از طرفی به‌دلیل اینکه نسبت به گوشت قرمز چربی اشباع آنها کمتر است در کاهش زمینه خطر بیماری‌های قلبی نیز موثر هستند. البته می‌توان از منابع گیاهی مانند سویا، لوبیا و عدس نیز در ترکیب همبرگر استفاده کرد. البته هنگام خرید همبرگر لازم است محصولات مطمئن و بهداشتی انتخاب شود اما در هر حالت نوع خانگی آن ارجحیت دارد.

 

۳. نان سبوس‌دار را انتخاب کنید

یکی دیگر از توصیه‌های مفید در مورد همبرگر، انتخاب نان سبوس‌دار به‌جای انواع نان باگت و سفید است. نان سبوس‌دار علاوه بر اینکه فیبر، ویتامین و املاح بیشتری دارد، کم‌کالری‌تر است و احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کند.

 

۴. به‌جای سرخ‌کردن، از کبابی کردن استفاده کنید

گرچه رایج‌ترین روش طبخ همبرگر، سرخ‌کردن در روغن است اما در این حالت همبرگر مقدار زیادی روغن جذب می‌کند که علاوه بر دریافت کالری بالا برای سلامت قلب نیز مضر است. اما یک روش ساده و مفید آن است که همبرگر را در ظرفی که کمی چرب‌شده بگذارید و در فر قرار دهید تا با حرارت ملایم کبابی شود. همچنین، می‌توان همبرگر را روی زغال کباب کرد اما باید مراقب بود که نسوزد. البته در صورت تمایل به سرخ‌کردن همبرگر توصیه می‌شود از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی با مقدار کم و حرارت ملایم استفاده شود.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.