پشت پرده تهدید ایران ازسوی آذربایجان

مقطع فعلی از نظر علی اف بهترین زمان ممکن برای توسعه طلبی‌های ارضی است که ایران مانع اساسی برای آن است.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی اقدامات علی اف را در راستای نقش دهی به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای انتخابات آینده ترسیم کرده اند. تورم اقتصادی در کنار زلزله اخیر در ترکیه و ناتوانی دولت اردوغان در مدیریت بحران ها، موقعیت وی را به خطر انداخته است. به‌تازگی برخی نظرسنجی‌ها از پیشتازی رقبای اردوغان، یعنی ائتلاف میز شش‌گانه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو خبر داده اند.

به نقل از اقتصاد۲۴، تاریخ ثابت کرده است اردوغان همواره از تهدید‌های خارجی برای پیروزی خود در انتخابات استفاده کرده که نمونه بارز آن در سال ۲۰۱۸ بود که با جنگ علیه کرد‌های سوریه پیروزی خود را در انتخابات تثبیت کرد. اکنون که تهدیدی از جانب کرد‌های سوریه وجود ندارد، تنش باکو-ایروان می‌تواند بهترین گزینه برای اردوغان باشد تا با اعلام حمایت از جمهوری آذربایجان حس ناسیونالیسم را در جامعه ترکیه به نفع خود برانگیزد و از این بستر شرایط را برای پیروزی در انتخابات ۲۴ اردیبهشت ماه فراهم کند.

این فرضیه برای علی اف تثبیت شده که مقطع فعلی بهترین زمان ممکن برای توسعه طلبی‌های ارضی است، زیرا روسیه به عنوان بازیگر اصلی در قفقاز درگیر جنگ اوکراین است و به تبع آن کشور‌های اروپایی به دلیل جنگ اوکراین رغبت چندانی به مداخله نخواهند داشت. ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز که پشتیبان باکو هستند.

این مطالب را هم ببینید:

علی اف در محاسبات خود ایران را عامل برهم زننده نقشه خود می‌دانست و این استنباط به وجود آمده بود چنانچه اقدامی انجام شود، ایران واکنشی نشان نخواهد داد؛ اما در عمل مشاهده شد ایران مخالف هرگونه تغییر مرز‌های بین المللی و توسعه طلبی‌های ارضی است و همین موضوع پروژه صهیونیستی علی اف را برهم زد.

در صورت تصرف استان سیونیک و با توجه به تعامل همه جانبه علی اف با صهیونیست ها، این منطقه به محلی برای حضور صهیونیست‌ها و اقدامات امنیتی آن‌ها علیه کشورمان تبدیل می‌شود.

الهام علی اف که با پشتوانه نظامی برخی بازیگران اقدامات خود را انجام می‌دهد، در سه سال گذشته اقدامات تحریک آمیز خود را افزایش داده است. این اقدامات در پروژه‌ای صهیونیستی تعریف می‌شود که بازیگران مختلفی ازجمله آمریکا و انگلستان از آن حمایت می‌کنند؛ اقداماتی که افزایش آن می‌تواند بیش از همه علی اف را متحمل ضرر کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.