پشت‌پرده تمدید چندباره ثبت نام فروش بدون قرعه‌کشی خودرو/ هتریک صمت به ضرر مردم

ثبت نام در طرح فروش خودرو بر اساس مکانیزم نوبت دهی برای جاماندگان نام نویسی بار دیگر تمدید شد. تمدید این مرحله روی زمان نوبت دهی یا همان مرحله پایانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصادنیوز، وزارت صمت مهلت نام نویسی در جدیدترین طرح فروش خودرورا تمدید کرد. این طرح فروش برای اولین بار بدون قرعه کشی برگزار می شود. سیاست گذار خودرویی در این طرح فروش، روش نوبت دهی را جایگزین قرعه کشی کرده است.

خبر مهم برای متقاضیان خرید خودرو

براساس اعلام سخنگوی صمت افرادی که موفق به تکمیل پروسه نام نویسی در طرح فروش خودرو نشده اند می توانند در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت اعلام شده فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

امید قالیباف در شرایطی از بازه جدید تکمیل فرآیند ثبت نام رونمایی کرده بود که این امکان برای اولین بار در تاریخ هفت فروردین و هشت فروردین امسال در اختیار متقاضیانی که موفق به تکمیل ثبت نام و انتخاب خودرو نشده بودند،قرار گرفته بود.

بنابراین با توجه به بازه نام نویسی که ۲۶ اسفند تا ۲۹ اسفند سال گذشته از سوی مدیران صمت برای نهایی کردن ثبت نام متقاضیان تعیین شده بود؛ می توان گفت سیاست گذار خودرویی در دادن مهلت زمانی به خریداران خودرو در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی هتریک کرده است.

دلیل تمدید چندباره مرحله انتخاب خودرو

اما چه شد که صمت مجبور شد این امکان را چندبار تمدید کند؟

آن طور که سخنگوی صمت می گوید دلیل این مساله را باید در کم کاری شبکه بانکی جست و جو کرد. برخی از بانک ها هنوز لیست مشتریانی که با واریز ۱۰۰ میلیون تومان حساب وکالتی افتتاح کرده و آن را به نام سازمان حمایت کرده اند را در اختیار وزارت صمت قرار نداده اند بنابراین مدیران صمت مجبور شدند برای اینکه حق متقاضیان خرید خودرو از بین نرود بی دقتی شبکه بانکی را به نوعی جبران کند.

این مطالب را هم ببینید:

بررسی مسیر طراحی شده ابتدایی از سوی وزارت صمت برای اجرای اولین طرح فروش خودرو بر اساس مکانیزم نوبت دهی نشان می دهد ابتدا متقاضیان از روز ۲۰ اسفند تا ۲۳ اسفند سال گذشته فرصت داشتند تا با مراجعه به شعب بانک های منتخب نسبت به افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت و واریز ۱۰۰ میلیون تومان به آن اقدام کنند. بعد از اتمام مرحله افتتاح حساب وکالتی، متقاضیان در مرحله دوم می توانستند از ۲۶ اسفند تا ۲۹ اسفند با مراجعه به سایت نسبت به تکمیل فرآیند خرید و انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. مرحله پایانی نیز قرار بود در آخر فروردین ماه سال جاری با اعلام نوبت دریافت خودرو از سوی مدیران صمت به متقاضیان به اتمام برسد.

روند اجرای طرح فروش بدون قرعه کشی چگونه پیش رفت

مرحله اول بدون تمدید زمان از سوی صمت نهایی شد. اما مرحله دوم تا کنون سه بار در دسترس متقاضیان قرار گرفته است. به نظر می رسد تمدیدهای چندباره مرحله دوم تاثیر خود را روی کل طرح پیش فروش خودرو بدون قرعه کشی بگذارد و زمان تعیین نوبت از سوی صمت را نیز تغییر دهد.

بنابراین متقاضیانی که موفق شدند در مراحل اول یا دوم نسبت به تکمیل پروسه ثبت نام خود اقدام کنند نباید در پایان فروردین ماه منتظر نوبت باشند. زیرا سیاست گذار خودرویی باید بعد از تکمیل و اتمام مرحله دوم به صورت یکجا فرآیند نوبت دهی را پیش ببرد.

تحویل خودروها با تاخیر انجام می شود؟

این اتفاق روی زمان تحویل خودروها نیز تاثیر منفی می گذارد. آن طور که پیش تر صمت پیش بینی کرده بود اولین محموله خودروهای ثبت نام شده قرار بود سه ماه بعد از تخصیص نوبت به متقاضیان بر اساس خودروهای ثبت نامی تحویل شود؛ حال که مرحله دوم و به دنبال آن مرحله سوم یا همان نوبت دهی به تعویق افتاده بنابراین مرحله تحویل خودروها نیز با تاخیر روبرو خواهند شد.

دردسر جدید متقاضیان خرید خودرو با مکانیزم نوبت دهی

تاخیر در زمان نوبت دهی را می توان دردسر جدید متقاضیان خرید خودرو از طرح پیش فروش صمت تلقی کرد. اما این دردسر جدید چیست؟ متقاضیان مجبور هستند به منظور از دست ندادن نوبت همچنان ۱۰۰ میلیون تومانی واریزی را در حساب های وکالتی خود حفظ کنند.

سخنگوی صمت در اسفند گذشته اعلام کرده بود چنانچه نوبت ها به متقاضیان اعلام شود و زمان تحویل خودروها بیش از سه ماه باشد متقاضیان می توانند نسبت به برداشت پول خود از حساب های وکالتی اقدام کرده و در زمان تحویل خودرو کل مبلغ اعلام شده را به حساب وکالتی خود منتقل کنند.

به نظر می رسد این اتفاق تا حدودی برآورد برخی متقاضیان را برای خرید خودرو در این طرح فروش به چالش بکشد؛ زیرا آنها پیش بینی کرده بودند تا پایان فروردین امسال مساله خرید خودروی ثبت نامی تعیین تکلیف شود یا بتوانند سه ماهه به خودروی دلخواه خود دسترسی پیدا کنند یا بتوانند ۱۰۰ میلیون تومان واریزی را از حساب وکالتی خود تا زمان تحویل خودرو برداشت کنند. بنابراین تمدید چندباره مرحله دوم حساب و کتاب این دست از متقاضیان را بهم زده است.

با توجه به اظهارات سخنگوی صمت درباره نام نویسی از متقاضیان تا آخرین نفر از یک طرف و تمدید مرحله دوم در روزهای ۱۶ فروردین تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ این احتمال وجود دارد که بار دیگر نیز این مرحله تمدید شود. چنانچه این بیفتد مرحله سوم یا همان زمان نوبت دهی باز هم به تعویق خواهد افتاد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.