آخرین خبر از برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ +جزئیات ثبت نام

روند برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری که برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار می‌شود، با نام‌نویسی داوطلبان از ۱۵ فروردین آغاز می‌شود تا داوطلبان تیرماه سال جاری سر جلسه‌های آزمون حاضر شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» توسط سیدابراهیم رئیسی رییس‌ جمهور در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. ولی فقط یکبار باید برای پذیرش و انتخاب رشته اقدام کند. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد ماه امسال انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نوبت اول آزمون سراسری از کی شروع و چه موقع تمام شد؟

روند نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

نام‌نویسی نوبت دوم از ۱۵ فروردین آغاز می‌شود و بر اساس اخبار قبلی سازمان سنجش آموزش کشور تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. آزمون نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ نیز صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و بعد از اعلام نتایج این دور از کنکور ۱۴۰۲ و انتشار کارنامه‌ها، داوطلبان در مرداد ماه وقت دارند انتخاب‌رشته کنند.

به نقل از ایرنا، برگزاری آزمون سراسری از سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز شد و طی سال های ۴۸ تا ۵۸، در مجموع ۱۱ دوره از آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه ها برگزار شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری کنکور در سال های ۵۹ و ۶۰ به تعویق افتاد و دوره‌های جدید از سال ۶۱ به صورت پیاپی برگزار شده است، با احتساب ۱۱ دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره های پس از انقلاب اسلامی، امسال پنجاه و سومین دوره آن برگزار می‌شود. آزمون سراسری هنوز و بعد از بیش از پنج دهه برگزاری معیار اصلی برای ورود به دانشگاه و دست‌کم رشته‌های منتخب و دانشگاه‌های برتر است.

به گفته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها اکنون بدون آزمون هستند و داوطلبان برای ظرفیت ۱۵ درصدی؛ یعنی حدود ۱۳۵ هزار نفر در کل کشور رقابت می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۶۰۰ صندلی برای رشته‌های پزشکی و ۲ هزار صندلی برای دندانپزشکی و داروسازی است. همه رقابت‌ها برای این ظرفیت و برای رسیدن به رشته و دانشگاه مطلوب است و تا وقتی این رقابت وجود دارد، کنکور باید برگزار شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.