توافق مهمی که به نفع ایران است/ پرونده پادمانی بسته می‌شود؟

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی گفت: اینکه ایران و آژانس به توافق برسند بهانه را از دست غرب و به خصوص آمریکایی‌ها می‌گیرد و اجازه نمی‌دهیم از این مساله سوءاستفاده کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، حسن بهشتی‌پو در تحلیل توافقات صورت گرفته میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر رافائل گروسی و معاون پادمانی او ماسیمو آپارو به ایران و در پاسخ به این سوال که آیا این توافقات می‌تواند یخ مذاکرات برای احیای برجام را آب کند، گفت: توافق بسیاری خوبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده و می‌تواند راه را باز کند تا این سه سوالی که آژانس دارد، پاسخ داده شود که البته پاسخی باید باشد که این نهاد هم آن را تائید کند چرا که ایران در خردادماه ۱۴۰۱ پاسخ سوالات را منتشر کرد اما آژانس این پاسخ را قانع کننده ندانست.

وی ادامه داد: آقای ماسیمو آپارو که معاون پادمانی مدیرکل آژانس است و مهمترین معاون این نهاد به دلیل نظارت بر NPT است، با سازمان انرژی اتمی ایران سه ماه فرصت دارند تا پیش از برگزاری نشست بعدی شورای حکام، این موضوع را حل و فصل کنند که امیدوار هستم این مذاکرات موفقت آمیز باشد و این اختلافات برطرف شود. حل و فصل پرونده پادمانی و مختومه شدن آن تاثیر مستقیمی بر آغاز مجدد مذاکرات ایران برای احیای برجام دارد. در هر صورت یکی از موانع ازسرگیری مذاکرات این است که کشورهای اروپایی و آمریکا اصرار دارند تا پاسخ این سوال‌ها داده شود.

به نقل از ایلنا، این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که در زمان سفر مدیرکل آژانس به تهران گفته شد وی تحت شدیدترین فشارها برای لغو این سفر است اما براساس اخبار و شواهد به نظر می‌رسد گروسی با چراغ سبز آمریکا راهی ایران شد، آیا واشنگتن برای حل این پرونده اراده دارد، گفت: واقعیت این است که اروپایی‌ها هم خواهان پاسخ دادن ایران به این سوال‌ها هستند اما آن‌ها در پی صدور قطعنامه جدید بودند و با اطمینان می‌گویم اگر توافقی در تهران امضا نمی‌شد، قطعا قطعنامه جدیدی علیه ایران داشتیم و به احتمال بسیار زیاد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌شد.

وی افزود: اما ایران با حرکت هوشیارانه خود توافق مهمی به دست آورد و علت استقبال ایالات متحده هم این است که آن‌ها به دنبال این هستند که نظارت‌ها و کنترل‌های آژانس به ایران بازگردد، منتها رندانه می‌خواهند نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران باشد اما خودشان تعهدات‌شان را انجام ندهند بنابراین استقبال آمریکا در چارچوب کنترل و نظارت آژانس است اما ما به ازای آن را نمی‌پذیرند. اینکه ایران و آژانس به توافق برسند بهانه را از دست غرب و به خصوص آمریکایی‌ها می‌گیرد و اجازه نمی‌دهیم از این مساله سوءاستفاده کنند و فضای بین‌المللی را علیه ایران بسیج کنند. به نفع ایران است که به هر شکل ممکن با آژانس به توافق برسد و پاسخ سوال‌های این نهاد را بدهد تا پرونده پادمانی بسته شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.