برنامه‌ریزی حج ۱۴۰۰ آغاز شد

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج با اشاره به تجربه راه‌اندازی تدریجی عمره مفرده در عربستان،موضوع حج۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از مهر، در نشست امروز شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، گزارشی از وضعیت و فرآیند عملیات حج ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: با توجه به تجربه عمره مفرده در شرایط کرونا در عربستان و نزدیک شدن زمان مذاکرات حج ۱۴۰۰ این موضوع در دستور کار مسئولان و مدیران سازمان حج و زیارت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعطیلی حج ۹۹ اظهار کرد: به دستور ریاست سازمان حج و زیارت، این سازمان در پی آن است که سناریوهای مختلف در خصوص اعزام زائران به حج را مورد مطالعه و برنامه‌ریزی قرار دهد و با ملاحظه سیاست‌های اعلام شده در این زمینه اقدام متناسب انجام دهد.

علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه به ضرورت پیگیری موضوع حج ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید واکسن کرونا، احتمال حضور زائران در حج تمتع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شده است؛ اما هنوز تا زمان مذاکرات حج با دولت عربستان کیفیت و کمیت آن مشخص نیست تا متناسب با آن برنامه‌ریزی شود.

در ادامه این جلسه محمد آزاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت با اشاره به دوازده میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهینه سازی خدمات، حج ۱۳۹۸ اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام شده این وجوه با هماهنگی بانک ملی و با توجه به شرایط خاص کرونایی به حساب تمامی زائران بازگشت داده شد.

وی افزود: برای هر زائر بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان به حساب بانکی‌شان واریز شد و این مبلغ در نزد بانک ملی برای حجاج محفوظ است و در اطلاع‌رسانی به زائران اعلام کردیم در شرایط بحران کنونی کرونا حجاج محترم از رفتن به بانک‌ها خودداری کنند، زیرا این وجوه بدون مراجعه به بانک قابل برداشت است و جای نگرانی نیست.

بر اساس این گزارش، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این جلسه از اقدام صورت گرفته برای بازگشت وجوه مازاد حج ۱۳۹۸ تقدیر و آن را اقدام بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: خوشبختانه با ابتکاری که در حج صورت گرفت و در پی حسابرسی‌های دقیق باطرف‌های عربستانی، این مبلغ از هزینه‌های زائران صرفه جویی شد که این اقدام و ابتکار عمل بسیار شایسته و ارزنده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: مناسب است اطلاع رسانی شود برآوردهای هزینه حج به صورت دقیق صورت گرفته، ولی با ابتکار عمل و اقدامات اندیشیده شده از سوی حج و زیارت در برخی هزینه‌ها صرفه‌جویی شد و مازاد به حساب تمامی زائران بر حسب پرداخت‌های آنان واریز شد.

حجت‌الاسلام نواب، همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۰ تاکید کرد: سناریوهای مختلف برای اعزام با حفظ عزت و کرامت زائران پیش‌بینی و متناسب با آن اقدام شود.

وی در ابتدای این جلسه ترور دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده را محکوم و اظهار کرد: این ترورها هرگز در اراده دانشمندان و ملت ایران خللی وارد نمی‌کند و همچنان فخری‌زاده‌ها و سلیمانی‌های زیادی در کشور وجود دارند که برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی ایستادگی و برای پیشرفت کشور جانفشانی خواهند کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.