اتقلاب کردیم اما در اقتصاد درجا زدیم!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقتصاد کشور ما، مشکلات ساختاری دارد و بخشی از آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد. ما در سال ۵۷ در کشور انقلاب سیاسی کردیم، نه انقلاب اقتصادی.

به گزارش تازه‌نیوز، اصلاح ساختار بودجه از جمله مسائلی است که هر دولتی بر سرکار آمده است، شعار آن را داده اما در عمل، خبری از آن نیست چون برای دولتی که فربه است و حجم بزرگی از بودجه عمومی کشور را می‌بلعد عملا سخن از اصلاح بودجه بیشتر به شوخی می‌ماند، به خصوص دولت سیزدهم که از تیم اقتصادی ناکارآمدی نیز برخوردار است و عملا درک درستی نیز از ساختار بودجه در این دولت وجود ندارد.

در همین رابطه محمود عباس‌زاده نماینده مشکین‌شهر به اقتصاد۲۴ گفت: من تنها نماینده‌ای بودم که روز رای اعتماد به وزرا، هم به عنوان مخالف برنامه‌های دولت و هم به عنوان مخالف تیم اقتصادی‌اش صحبت کردم. الان بعد از گذشت بیش از ۱۸ ماه، حرف‌هایی زده می‌شود که من آن ایام مطرح کردم.

وی افزود: انتخابات و تبلیغات یک قاعده دارد. بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و استفاده از شگرد‌های تبلیغاتی جزو قواعد انتخابات است و در همه کشور‌های مردم‌سالار این اتفاقات مرسوم است. آنچه که باعث می‌شود نامزد‌های مجلس و ریاست جمهوری و جناح‌های رقیب و عناصر بازیگر در میدان رقابت با مردم با صراحت و شفافیت و عملیاتی صحبت کنند، فهم عمومی و سواد رسانه‌ای جامعه است. من اعتقاد دارم اگر بنده به عنوان کاندیدای مجلس، فردا به مردم یک وعده غیرعملیاتی بدهم یا دروغ بگویم و اگر جرات کنم برای مخاطبم دروغگویی کنم، من مقصرم، اما کسی که از من این دروغ را قبول می‌کند او هم مقصر است. باید فهم سیاسی جامعه بالا برود تا در انتخابات برای مردم همه چیز شفاف گفته شود.

تا امروز انقلاب اقتصادی در کشور رخ نداده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اقتصاد کشور ما، مشکلات ساختاری دارد و بخشی از آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد. ما در سال ۵۷ در کشور انقلاب سیاسی کردیم، نه انقلاب اقتصادی. انقلاب اقتصادی تا امروز در کشور ما رخ نداده است. یک دلیلش برمی‌گردد به اینکه اقتصاد ما، اقتصاد سیاسی است؛ یعنی اقتصاد ما چوب سیاست را می‌خورد. بالاخره اقتصاد را نمی‌توان از دیپلماسی سیاسی جدا کرد و به عنوان تافته جدا بافته بررسی کرد.

عباس‌زاده اظهار داشت: یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی در پشت تریبون مجلس رسماً سخنرانی کردم. با وجود اینکه یکی از جدی‌ترین منتقدان دولت روحانی بودم، آن زمان خطاب به نمایندگان مجلس توصیه‌ای کردم و گفتم طوری صحبت نکنید که انگار مقصر تمام مشکلات کشور حسن روحانی است و چون او رییس جمهور است، این مشکلات را داریم. گفتم اگر حسن روحانی مشکل کشور است، سال دیگر که انتخابات داریم، قطعاً دیگر او رییس جمهور نیست و باید انتظار داشته باشیم همه مشکلات حل شود! آیا شد؟ پس موضوع شخص نیست.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی ما به یکسری خلاء‌های ساختاری برمی‌گردد و تا این‌ها اصلاح نشود، یک رییس جمهور نمی‌تواند کاری کند. دولت و رییس جمهور باید حداقل جرات ورود به اصلاحات ساختاری را داشته باشند. مثلاً در مورد بودجه، همه افراد، سالیان سال می‌خواهند ساختار بودجه تغییر کند، ولی چرا اتفاق نمی‌افتد؟ عوض کردن ساختار بودجه، یعنی جلدش عوض شود؟ عدد و رقم را عوض کنیم؟ به جای کاغذ در فلاپی بگذاریم؟ از آسمان آویزان کنیم؟ خیر این‌ها نیست. ساختار بودجه این‌گونه عوض می‌شود که مثلاً در قانون شهرداری، شهرداری را ملزم می‌کند زمانی که بودجه بسته شد، حداقل ۴۰ درصد آن عمرانی باشد. حال اگر بودجه ۴۰ درصد عمرانی و ۶۰ درصد جاری تصویب شد، بعد در آخر سال در بررسی تفریغ بودجه، در حسابرسی، افراد مرتبط می‌توانند بگویند، چون این ۴۰ درصد بودجه عمرانی رعایت نشده است، پس بودجه شهرداری مردود است و شهردار باید به دادگاه معرفی شود. وقتی این قانون گذاشته شود و شهردار‌ها رعایت کنند، هم اداره بهتر شهر‌ها را می‌بینیم و هم شهرداری‌ها، کار‌های عمرانی انجام می‌دهند.

بالای ۹۰ درصد بودجه عمومی در بخش جاری صرف می‌شود

نماینده مشکین‌شهر افزود: الان بالای ۹۰ درصد بودجه ما، صرف امور کارمندان می‌شود و دولت‌ها احساس غرور می‌کنند که ما کم نیاوردیم و به خوبی اداره کردیم. الان بودجه کشور این‌گونه است که انگار ۱۰۰ آشپز استخدام شده‌اند و به این‌ها حقوق می‌دهیم، ولی یک کیلو برنج و نیم کیلو گوشت داریم. دو هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که بالای ۹۰ درصد آن در بخش جاری قرار می‌گیرد، یعنی ۱۹۰۰ همت را خرج می‌کنیم تا ۱۰۰ همت مدیریت شود، این یعنی بی‌ریختی ساختار بودجه، یعنی به یک بنا ۱۹ اپسیلون پول می‌دهیم و برای تهیه مصالح ساختمانی، یک اپسیلون کنار می‌گذاریم.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل بیان کرد: مجلس باید قانون‌گذاری کند و بگوید امسال برای بودجه، خرج ۲۰ درصد در بخش عمرانی، اجتناب‌ناپذیر است و در آخر اگر اضافه ماند به کارمند‌ها می‌دهیم اگر اضافه نیامد هم، چیزی به آن‌ها نمی‌دهیم. از این‌رو باید گفت، دند دولت نرم، خودش برود و تعداد کارمند‌ها را کم کند و در بیرون و بخش خصوصی اشتغال ایجاد کند. همه کشور شده عائله دولت و دولت هرچه می‌آورد در خرطوم امثال ما می‌ریزد.

وی در پاسخ به اینکه اگر نقشه راه مشخص است، چرا رییس جمهور برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور و معیشت مردم، به طور واقعی اصلاح ساختار بودجه را انجام نمی‌دهد؟ گفت: این کار، جرات، شجاعت و ریسک‌پذیری می‌خواهد و اگر کسی سمت اصلاح ساختار بودجه برود، میلیون‌ها کارمند تنبل دولت از او ناراضی می‌شوند. در کشور ما، مدیر شجاع کسی است که بیاید در مجلس و بگوید من می‌خواهم یک دوره مجلس باشم و کسی که تفکرش یک دوره‌ای است و از رای نیاوردن در دوره‌های بعدی نترسد، کار‌های بزرگ انجام می‌دهد. در دولت هم باید این‌طور باشد و نباید نگران دوره‌های بعدی و آوردن و یا نیاوردن رای باشند، ولی خیلی از نمایندگان متاسفانه از ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی و قضاوت مردم، این‌طور عمل نمی‌کنند.

عباس‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌کنم، با خدا ببندید تا خلق خدا هم راضی شود. تا اشکالات ساختاری در بخش اقتصاد کشور رفع نشود، وضعیت بدتر از این هم خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.