چرا برای محاربه هواپیمای اوکراینی ۱۰ سال حبس و برای محاربه رخدادهای اخیر اعدام؟

محمود علیزاده طباطبایی گفت: امروز افکار عمومی از خود می‌پرسد این محاربه با سایر احکام محاربه که طی ماه‌های اخیر هم بسیار صادر شده، چه فرقی دارد که اینجا ۱۰ سال حبس داده می‌شود و درخصوص برخی دیگر از پرونده رخدادهای اخیر حکم اعدام صادر می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد با محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده‌های هواپیمای اوکراینی درباره حکم صادر شده گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • نقدی که به دستگاه قضایی درخصوص این حکم می‌توان وارد کرد، آن است که رای را قبل از اینکه به اصحاب دعوا ابلاغ کنند در رسانه منتشر می‌کنند. من امروز هم که به دادگاه مراجعه کردم، هنوز رای به ما ابلاغ نشده در سامانه ثنا ثبت نشده است. این رویکرد که آرا قبل از ابلاغ به اصحاب دعوا در سایت قوه قضاییه منتشر می‌شود، رویه غلط و اشتباهی است و نسبتی هم با قانون ندارد.
  •  اکثریت شکات قبل از جلسه آخر شکایت خود را مسترد داشته و اعلام کردند امیدی به عدالت در این دادگاه ندارند.
  •  من و تعداد دیگری از موکلین امیدوار بودیم عدالت اجرا شود. این رای را که دیدم، رای مورد انتظار موکلین ما نیست و پس از ابلاغ قطعا به آن اعتراض می‌کنیم. امیدواریم دیوان عالی کشور به دلایل و مستندات ما توجه کند.
  • حداقل موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد، آن است که این رای قتل عمد است، نه قتل غیرعمد. دادگاه براساس بند «ب» ماده 8 قانون مجازات نیروهای مسلح را محاربه درنظر گرفته است. عجیب اینجاست که برای حکم محاربه تنها 10 سال حبس صادر شده است.
  • امروز افکار عمومی از خود می‌پرسد این محاربه با سایر احکام محاربه که طی ماه‌های اخیر هم بسیار صادر شده، چه فرقی دارد که اینجا 10 سال حبس داده می‌شود و درخصوص برخی دیگر از پرونده رخدادهای اخیر حکم اعدام صادر می‌شود.
  • چرا برای چنین محاربه‌ای 10 سال حبس داده می‌شود، آن‌هم محاربه‌ای که منجر به قتل 177نفر انسان بی‌گناه شده است. قطعا این رای، رای مورد انتظار موکلان من نیست و به آن اعتراض خواهند کرد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.