طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟/ ماجرای برخورد تند روحانی با جهانگیری

حواشی افزایش یا عدم افزایش قیمت بنزین و مطرح شدن دوباره طرح «بنزین برای همه» این روزها بازهم در صدر اخبار رسانه‌هاست.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اطلاعات آنلاین، در روزها و هفته های اخیر، زمزمه هایی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در برخی از محافل خبری – سیاسی مطرح شده که واکنش هایی را به همراه داشته است.

به اجمال می توان نوشت که برخی از حامیان دولت پیشنهاد داده اند که دولت افزایش قیمت بنزین را برای کاهش مصرف در نظر بگیرد. این در حالی است که گزارشاتی از رکوردشکنی میزان مصرف بنزین در ماه های اخیر منتشر شده است.

اما مخالفان این ایده نسبت به تاثیر مستقیم افزایش قیمت بنزین بر قیمت ها و پیامدهای اجتماعی – امنیتی بسیار گسترده آن هشدار داده اند.

البته موضوع مدیریت مصرف بنزین در دولت روحانی نیز مطرح شده بود. همچنان که در اواخردوره دوم دولت، ایده ای برای سهمیه بندی فردی بنزین مطرح شد که به دلیل برخی اختلاف نظرها، این ایده کنار گذاشته شد.

اسحاق جهانگیری در گفتگو با نشریه آگاهی نو در این باره گفت: در اواخر سال ۹۷ با یک ایده جدیدی روبه رو شدم که یک عده ای از دوستان با من ملاقات کردند و گفتند به جای سهمیه خودرو، سهمیه فردی را مطرح کردند. گفتند شما برای نزدیک شدن به عدالت سهمیه به فرد بدهید.

وی گفت که هر وقت در دولت بحث کردیم وزرا تقریبا مخالف بودند. یعنی وزیر نفت مخالف بود، وزیر کشور مخالف بود، رئیس کل بانک مرکزی مخالف بود.آن ها می گفتند که آقای جهانگیری این شدنی نیست. وارد داستانی می شویم که نمی دانیم چه می شود.آقای روحانی هم مبنایی مخالف بود. هر وقت می گفتیم یک شوخی هم در جلسات می کرد که آقای جهانگیری می گوید هر کس متولد شد غیر از پستونک شیر یک پستونک بنزین هم به او بدهیم.

جهانگیری گفت: در جلسه آخر که می خواست راجع به قیمت بنزین تصمیم گیری شود در حضور آقای روحانی من باز این را مطرح کردم که آقای روحانی برخورد خیلی بدی در جلسه کردند. یعنی شاید تنها برخورد تلخ بین من و آقای روحانی همان جلسه بود که در حضور سران و جمعی از سه قوه بود.

این در حالی است که طرح بنزین برای همه در اواخر سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی در دو شهر کیش و قشم اجرایی شد.

علی ملکی، رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین درباره جزئیات و آخرین وضعیت این طرح گفت: برنامه ما این است که فعلا طرح بازتوزیع بنزین در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرا خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می کند.

وی گفت: در حال حاضر یارانه پنهان بنزین در کشور رقم بالایی است که توزیع آن هم عادلانه نیست و فقط حدود ۵۰ درصد مردم که دارای خودرو هستند، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند. وی گفت: به همین دلیل به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد شد که در قالب طرح بازتوزیع بنزین، سهمیه بنزین به جای تخصیص به خودرو به کارت ملی تخصیص یابد.

ملکی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در کیش اجرا شده است و افرادی که خودرو ندارند، این سهمیه بنزین به کارت بانکی آنها واریز شده است.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: میزان تخصیص بنزین به ازای هر نفر ۲۰ لیتر است و افراد می‌توانند در هر جایگاه و سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند.

وی گفت: اگر این خانوار نخواهند از سهمیه بنزین خود استفاده کنند، درخواست فروش آن را در سامانه اعلام می‌کنند و سپس معادل نقدی سهمیه بنزین خود را به صورت ریالی در حساب بانکی خود دریافت می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: اینکه چه زمانی این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد به تصمیم دولت بستگی دارد، اما در صورت موفقیت آمیز بودن اجرا در کیش و قشم طی دو ماه آینده امکان اجرای آن در کشور نیز وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.