بیانیه فوری روسیه درباره تنش میان آذربایجان و ارمنستان

وزارت خارجه روسیه درباره تعدد موارد نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، ابراز نگرانی کرد و از دو کشور آذربایجان و ارمنستان خواست فوراً به توافقات موجود بازگردند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه دوشنبه (۲۴ آوریل) در بیانیه‌ای از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست فوراً به توافقات موجود بازگردند و افزود مسکو به شدت نگران تعداد فزاینده موارد نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی است.

به نوشته خبرگزاری تاس، این وزارتخانه اعلام کرد: ما با نگرانی شدید افزایش تعداد نقض آتش‌بس را ثبت می‌کنیم… از طرفین می‌خواهیم فوراً به توافقات موجود بازگردند.

مسکو افزود: ما همچنین به بازیگران خارجی و عناصر روس‌هراس محلی که روی دستورکار خود کار می‌کنند، نسبت به تلاش‌ها برای برهم زدن تعادل وضعیت با لکه‌دار کردن روسیه هشدار می‌دهیم.

روسیه همچنین تاکید کرد آماده است همه کمک‌های لازم را برای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم در سطح سیاسی و هم میدانی با مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه فراهم کند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: بر مبنای این واقعیت ادامه می‌دهیم که جمعیت محلی نباید به هیچ وجه آسیب ببیند و و هیچ مانعی نباید برای زندگی آن‌ها ایجاد شود.

مسکو در ادامه تصریح کرد افزایش سطح لفاظی‌های تهاجمی و متهم‌کننده در فضای عمومی جمهوری آذربایجان و ارمنستان را خطرناک می‌داند و سپس تاکید کرد با توجه به تحولات اخیر در ۲۳ آوریل، به ویژه به غیرقابل قبول بودن هر گونه اقدام یکجانبه در نقض مفاد اساسی بیانیه سه‌جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ اشاره می‌کنیم، چه تغییر هماهنگ‌نشده در عملیات کریدور لاچین باشد یا تلاش‌ها برای استفاده از آن برای اهدافی که با دستورکار صلح‌آمیز سازگار نیست.

مسکو در ادامه این بیانیه، دلیل اصلی بسیاری از مشکلات بوجود آمده بین دو جمهوری همسایه را بن‌بست و عدم پیشرفت روند مذاکرات بر سر موضوعات اصلی توافقات سه‌جانبه از جمله رفع انسداد راه‌های حمل‌ونقل در منطقه، آغاز تعیین حدود مرزهای جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و توافق بر سر پارامترهای معاهده صلح بین طرفین خواند.

روسیه در پایان ابراز امیداواری کرد باکو و ایروان اراده سیاسی نشان دهند و در آینده نزدیک بر این پویایی منفی غلبه کنند.

یکشنبه (۲۳ آوریل) اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین که ارمنستان را به ساکنان ارمنی منطقه خان‌کندی قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند، تنش‌ها میان باکو و ایروان را تشدید کرد.

این اقدام باکو خشم مقام‌های ارمنستان را برانگیخت به طوریکه «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان از کشورهای عضو سازمان ملل که دارای وظیفه حفظ امنیت بین‌الملل هستند، درخواست کرد اقداماتی انجام دهند تا مطابق آن‌، جمهوری آذربایجان موظف به پیروی از احکام دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر بازگشایی گذرگاه لاچین شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۲۲ فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد «تمام اقدامات در حوزه اختیارات خود» را برای تضمین عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف انجام دهد. جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، گذرگاه لاچین را مسدود کرده است. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ایجاد ایست بازرسی در مرز ارمنستان را امری ضروری به منظور جلوگیری از انتقال سلاح از ارمنستان برای ساکنان منطقه خان‌کندی خوانده است.

در ماه‌های اخیر، ارمنستان به طور مکرر از مسکو درخواست کرده اقدامات بیشتری را برای حمایت از صلح و تضمین دسترسی نامحدود بین ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی از طریق گذرگاه لاچین انجام دهد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.