اقدام جدید آذربایجان در تشدید تنش‌ها با ارمنستان/ باکو به دنبال پاکسازی قومی در قره‌باغ!

مسئول سیاست خارجی اروپا از اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین انتقاد کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، بورل پس از نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی جمهوری آذربایجان بر خلاف خواسته‌های اروپا در راستای کاهش تنش‌ها است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: ما در مورد تصمیم یکجانبه جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در ورودی گذرگاه لاچین گفتگو کردیم که بر خلاف خواسته ما در راستای کاهش تنش‌ها است.

به نقل از ایرنا، وی در ادامه بر روی حل شدن مسائل از طریق گفتگو تاکید کرد و افزود که باکو به عنوان مبنای پیشرفت در راستای عادی سازی روابط، باید با طرف ارمنی اعتماد سازی کند.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای، ایجاد ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم و اعلام کرد: اقدامات جمهوری آذربایجان با تعهدات پذیرفته شده در توافق آتش‌بس مغایرت دارد و به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فرانسه از باکو خواست که به تعهدات بین‌المللی به ویژه اجرای تصمیمات موقت ۲۲ فوریه (۳ اسفند) دیوان بین‌المللی دادگستری که الزام‌آور است، پایبند باشد.

همچنین فرانسه احیای تردد آزادانه مردم، وسایل نقلیه و کالاها در امتداد کریدور لاچین و همچنین تامین مداوم گاز و برق برای مردم را خواستار شد.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری آذربایجان با ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین، توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کرده و به دنبال پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.