سیگنال جدید برای پایان درگیری بزرگ از آمریکا رسید/ آذربایجان و ارمنستان صلح می‌کنند؟

همزمان با تشدید تنش ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تداوم مسدود ماندن گذرگاه لاچین و ایجاد پست مرزی جدید از سوی باکو، واشنگتن میزبان مذاکرات عادی سازی روابط دو کشور همسایه است.

به گزارش تازه‌نیوز، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد: ارمنستان و آذربایجان روز یکشنبه با هدف عادی سازی روابط در واشنگتن مذاکره می کنند.

به نقل از ایرنا، تنش ها بین دوکشور بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که نیروهای حافظ صلح روسی به منظور پایان دادن جنگ در سال ۲۰۲۰ به این منطقه اعزام شدند، یک بار دیگر بالا گرفته است.

این منطقه کوهستانی در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده اما عمدتا جمعیت آن را اقلیت های ارمنی تشکیل می دهند.

آنی بدلیان (Ani Badalyan) سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: آرارات میرزویان (Ararat Mirzoyan) وزیر خارجه از ۳۰ آوریل برای انجام یک دیدار کاری در واشنگتن دی سی خواهد بود. دور بعدی مذاکرات درباره توافق بر سرعادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان در برنامه این سفر قرار دارد.

رویترز در ادامه عنوان کرد: آذربایجان از تایید فوری این نشست خودداری کرده است.

به رغم سالها تلاش برای میانجی گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف هنوز به توافق صلحی که اختلافات آنها را بر سر تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان حل کند، دست نیافته اند.

جمهوری آذربایجان یکشنبه گذشته ایست بازرسی جدیدی را در جاده قره باغ در منطقه گذرگاه لاچین مستقر کرد؛ اقدامی که ارمنستان آن را نقض کامل آتش بس سال ۲۰۲۰ توصیف کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.