به گزارش تازه‌نیوز، ناصر کنعانی – سخنگوی وزارت امور خارجه – درباره سفر رئیس‌جمهور به دمشق، گفت: سفر رئیس‌جمهور در صدر هیأتی به دمشق انجام شد که بی‌تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات دو کشور ایران و سوریه است. این سفر بعد از پیروزی باشکوه مقاومت بر جبهه تروریسم بود و دارای معنا و مفهوم خاصی است.

به نقل از اکوایران، وی با اشاره به ریل‌گذاری روابط ایران و سوریه در مرحله پسا تروریسم، بیان کرد که، این سفر از بُعد اقتصادی و تجاری اهمیت زیادی داشت، همچنانکه در جریان آن ابعاد همکاری‌های دو جانبه مورد توجه قرار گرفت. در این سفر سعی شد حوزه اقتصاد و تجارت پا به پای همکاری‌های سیاسی حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد: اسناد مهمی در جریان سفر رئیس‌جمهور به دمشق امضا شد که شامل برنامه جامع همکاری‌های راهبردی مشتمل بر ۳۰ بند بود. ۱۵ سندی که امضا شد عمدتاً دارای ماهیت اقتصادی و تجاری بود تا فضای نوینی در همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام شود.

کنعانی در مورد نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند، سیاست این است که اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

وی افزود: ایران به نقش همراهی که در سفر گروسی به تهران انجام شد در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم. روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

نشست وزرای خارجه در مسکو

کنعانی درباره نشست وزرای خارجه در مسکو، اظهار کرد: وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند. پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو برگزار کرده بودند.

وی درباره توافق ایران و عراق در زمینه تأمین امنیت مرزها با اقلیم کردستان عراق  گفت: در چارچوب سندی که بین رؤسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق حاصل شد چارچوب مشخصی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ایران تعریف کردیم و در همان چارچوب ارتباطات و مشورت‌ها برقرار است و انتظار داریم بر مبنای توافق امضا شده و اراده اعلام شده از سوی مقامات دو کشور مسیر با جدیت به پیش برود و شاهد تأمین نیازهای ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران باشیم. پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه باشد.

اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان از ایران

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان از ایران، بیان کرد: ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده ای که آذربایجان انجام داده بود ۴ دیپلمات آذربایجان را بلافاصله بعد از اقدام طرف آذری از ایران اخراج کرد.

وی درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران و عربستان، گفت: در چارچوب توافق طرفین و اراده عملی از سوی دو دولت پیشرفت‌های خوبی در روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک برای از سرگیری فعالیت‌های رسمی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور داشتیم.

کنعانی ادامه داد: به دلیل سنوات طولانی تعطیل بودن اماکن و استهکالات در بنا و تجهیزات نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم.

ما عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم

وی در مورد اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم خاطر نشان کرد: اظهارات نسنجیده و تحریک‌آمیز مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متأسفانه دولت آمریکا مسؤولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصاً در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند.

کنعانی افزود: آمریکا باید متوجه مسئولیت قانونی و حقوقی این‌گونه اظهارات باشد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. ما عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس در حال انجام است. ادعاهای بی‌اساس را نمی‌پذیریم.

میانجی‌گیری عراق بین ایران و مصر؟

وی درباره میانجی‌گیری عراق بین ایران و مصر گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم. روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع و محدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشتیم.

کنعانی درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده در حفظ حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت لازم را دارد. فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر چارچوب‌های تعریف شده با سازمان انرژی اتمی است.

داستان ادامه‌دار پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: تلاش‌های ایران همچنان ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

کنعانی درباره صدور روادید برای تجار ایرانی به منظور سفر به عربستان اظهار داشت: براساس توافق دو کشور به ویژه در نشست وزرای خارجه و بیانیه مشترک ایران و عربستان عملاً محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نداریم و امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم و می‌توانیم اقدام کنیم.

وی افزود: هیأت‌های دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک روادید را دریافت و سفر کردند. محدودیتی برای انجام این‌گونه هیأت‌ها وجود ندارد.