کیهان: آقای اردوغان! تاریخ بلد نیستی یا برای اسرائیل خوش‌رقصی می‌کنی؟!

کیهان نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه که تاریخ بلد نیست و برخلاف شعارها و ادعاهای ضد صهیونیستی‌اش، برای اسرائیلی‌ها خوش‌رقصی می‌کند، گویا کم‌حافظه و قدرناشناس هم هست. او فراموش کرده که در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه، اگر کمک ایران نبود، هیچ‌وقت نمی‌توانست شب کذایی ۱۵ جولای ۲۰۱۶ را به صبح برساند!

به گزارش تازه‌نیوز، کیهان نوشت: اظهارات تهدیدآمیز اردوغان علیه تمامیت سرزمینی ایران که حاکی از جهل او به تاریخ و خوش‌رقصی وی برای اسرائیلی‌هاست، با واکنش مقامات و کاربران ایرانی مواجه شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که روز پنج‌شنبه برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام‌اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
قطعه‌ای که او از ترانه « ارس» (شعری که تجزیه‌طلبان آن را مصادره کرده‌اند) خواند، این بود که «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شوم، به زور جدایمان کردند».
گفتنی است این بخش از اظهارات اردوغان با واکنش تند برخی مسئولین کشورمان و همچنین بسیاری از کاربران ایرانی در فضای مجازی همراه شد.
کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهان برخورد جدی دستگاه دیپلماسی کشورمان با این اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور ترکیه شدند. نکته قابل‌تأمل آنکه، شعری که اردوغان خوانده و حاکی از بی‌اطلاعی و جهل او به تاریخ است، مربوط به جدایی مناطق شمالی ارس از ایران بوده است نه برعکس!
گفتنی است اظهارات اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که سال‌هاست خواب امپراتوری عثمانی را می‌بیند و در راستای اهداف تجزیه‌طلبان مطرح شده، نشان‌دهنده همراهی وی با صهیونیست‌ها و دشمنان جمهوری اسلامی است که از طریق تفرقه‌افکنی و فروش‌های گسترده تسلیحاتی به ویژه پهپادهای انتحاری اسرائیلی به آذربایجان در منازعه اخیر در قره‌باغ نقش شیطنت‌آمیزی داشتند. رئیس‌جمهور ترکیه که تاریخ بلد نیست و برخلاف شعارها و ادعاهای ضد صهیونیستی‌اش، برای اسرائیلی‌ها خوش‌رقصی می‌کند، گویا کم‌حافظه و قدرناشناس هم هست و فراموش کرده که در کودتای 2016 ترکیه، اگر کمک ایران نبود، هیچ‌وقت نمی‌توانست شب کذایی 15 جولای 2016 را به صبح برساند!
سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد
در واکنش به توهمات اردوغان و اظهارات تهدیدآمیز او علیه تمامیت سرزمینی ایران بود که روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و غیرقابل‌قبول رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تأکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.
وی افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراتوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سال‌هاست که سپری شده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد: به سفیر ترکیه تأکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد و همان‌طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، درخصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.
واکنش ظریف به اظهارات اردوغان؛
کسی درباره «آذربایجان عزیز ما» صحبت نکند
وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور ترکیه، در توییتر نوشت که او درباره جدایی مناطق شمالی ارس از ایران شعر خواند اما هیچ‌کسی نمی‌تواند درباره «آذربایجان عزیز ما» صحبت کند.
ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است.»! وی ادامه داد: «آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند». کاربران ایرانی در پایین توییت ظریف، وزیر خارجه کشورمان از وی خواستند که پاسخ توییتری خود را به زبان ترکی نیز منتشر کند.
محسن رضایی: آذربایجان
در قلب ملت ایران قرار دارد
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به سخنان اردوغان واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.
بخش‌های مهمی از خاورمیانه
روزگاری تحت سیطره ایران بوده‌اند
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در صفحه توییتر خود نوشت: مواضع اردوغان و شعارهای پان‌ترکیسم نه تأمین‌کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ایران و ترکیه. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش‌های مهمی از خاورمیانه، آسیای میانه ماورای قفقاز حتی اروپا
و آفریقا، روزگاری تحت سیطره ایران بوده‌اند.
علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید… دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود، دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.
آقای اردوغان!
فرق است بین همسایگی
و چشمداشت کشورگشایی
همچنین، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد. وی نوشت: اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و تعجب شد. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رئیس‌جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفا یکبار تاریخ ‎ایران و به‌ویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به‌دقت مرور فرمایید.
مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در صفحه شخصی خود آورده است: اردوغان که کمک ایران در کودتای ۲۰۱۶ را فراموش کرده، علیه ایران سخنان گزافی گفته! دولت واکنش به اردوغان را مانند واکنش به ترور شهید فخری‌زاده به تاخیر نیندازد. حداقل همانند واکنش به مصوبات مجلس، جواب محکمی به یاوه‌گویی اردوغان بدهید تا کسی جرأت نکند به منافع ملی کشور تعرض نماید.
توهم عثمانی
همچنین، احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس نوشت: از سال ۲۰۱۱ که اردوغان فتنه سوریه را با اربابان غربی- عربی- عبری‌اش شروع کرد؛ چندبار گفت که به‌زودی در مسجد اموی نماز خواهد خواند اما محور مقاومت این آرزو را بر دلش گذاشت. او بایستی توهم عثمانی را کنار گذاشته و سخن به گزاف نگوید. اگر به تاریخ برگردیم؛ آنچه می‌ماند ایران است و بس.
سیلی آذرخش‌وار
روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز در صفحه شخصی خود آورده است: اظهارات ‎اردوغان گویای فراموشکاری اتفاقات کودتای جولای ۲۰۱۶ است. ما در قبال تکه جداشده از خاکمان ادعایی نکرده‌ایم. آقای اردوغان به سرنوشت چشم ‌ناپاکان به ایران مثل صدام دقت کند. سیلی ملت ایران آنقدر آذرخش‌وار است که جز بدفرجامی متجاوز هیچ دستاوردی برایش ندارد. همچنین، محمدجواد عسگری، نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی نوشت: بعید می‌دانم اردوغان، آن ‎شب کودتا را از یاد برده باشد! اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مردمان همیشه استوارش، از ارس تا خلیج تاابد فارس، پایانی شد بر کابوس سقوط دولتش…
اردشیر مطهری، نماینده گرمسار و آرادان در مجلس نیز در صفحه شخصی خود آورده است: اردوغان دچار ‎توهمات صدامی شده و حرف‌هایی زده که سبب ناراحتی مردم ‎ایران عزیز شده است. بهتر است تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما از سرزمین‌مان ایران را کامل مطالعه
کند.
لانه موش
همچنین، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در صفحه شخصی خود خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: آخرین حاکمی که آرزوی الحاق بخشی از ایران به خاک خود را داشت و بیش از 80 کشور از او حمایت می‌کردند را از لانه موش بیرون کشیدند. آقای اردوغان به جای شعر، کمی تاریخ بخوانید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.