جزئیات نامه مهم نمایندگان مجلس به رهبری

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از نامه نمایندگان به رهبری درخصوص عملکرد هیات عالی نظارت مجمع خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص در پیش بودن انتخابات هیات رئیسه مجلس و انتقادات نمایندگان نسبت به عملکرد هیات رئیسه طی سه سال گذشته در برخی موضوعات، گفت: خب انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه سالانه برگزار می‌شود و افرادی زیادی داوطلب هستند که ان‌شاءالله مقصود همگی‌شان خدمت است. اما من عملکرد این همکارانی که اکنون عضو هیات رئیسه هستند را با توجه به شرایطی که برای دولت و مجلس به وجود آمد و برخی مشکلاتی که در کشور وجود دارد و کشور نیازمند تعامل میان دو قوه است، خوب ارزیابی می‌کنم.

به نقل ازایلنا، وی افزود: البته در برخی امور عملکرد می‌توانست بهتر از این هم باشد؛ از جمله اداره صحن مجلس، جلسات نظارتی که نمایندگان با وزرا دارند و موارد دیگر که به‌نظرم عملکرد در مجموع مثبت بود؛ در عین حال احتمالا ۲ تا ۳ تغییر در هیات رئیسه داشته باشیم اما غالب ترکیب هیات رئیسه حفظ خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که «بخشی از نمایندگان نسبت به عملکرد هیات رئیسه در نحوه تعامل با دولت به ویژه در رابطه با استیضاح‌ها و اینکه بعد از جمع‌آوری امضاء ارجاع نمی‌شود، انتقاد دارند، عنوان کرد: ببینید هر اقدامی در مجلس باید مطابق قانون و آیین‌نامه باشد، قانون برای نمایندگان حقوق نظارتی مختلفی را از تذکر شفاهی تا استیضاح ایجاد کرده و هیات رئیسه هم باید مجری قانون باشد؛ اما ممکن است که در یک محدوده زمانی نزدیک یا همزمان استیضاح مثلا ۵ یا ۶ وزیر به امضاء برسد و به هیات رئیسه برود. خب مدیریت این که این مساله چه زمانی مطرح شود و چطور مطرح شود به دست هیات رئیسه انجام می‌شود؛ ضمن اینکه باید شرایط کشور را در نظر گرفت، طبیعی است که نمی‌شود مثلا در یک زمان استیضاح ۵ وزیر مطرح شود چراکه اداره کار سخت خواهد شد.

وی افزود: حتی ممکن است که درخصوص برخی از وزرا دولت هم نظر بر جابه‌جایی و تغییر داشته باشد که هم در گذشته هم در این دولت این اتفاق افتاده و در آینده همینطور خواهد بود، لذا در اینجا یک مقدار هماهنگی و صبر نیاز است تا تغییرات انجام شود، و این تدابیر هم باید از سوی هیات رئیسه انجام شود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان ادامه داد: نمی‌شود ما بگوییم صرفا چون قانون گفته است باید همان انجام شود، بالاخره هیات رئیسه هم به عنوان تنظیم کننده روابط بین نمایندگان و دولت باید مساله را به نحوی تنظیم کند که روند کارها مختل نشود. من هم به شخصه به هیات رئیسه مجلس انتقاداتی دارم اما در مجموع به نظرم عملکرد هیات رئیسه خوب بوده و هرکسی هم در آن جایگاه قرار بگیرد ملاحظاتی خواهد داشت.

بیاتی در ادامه به دیگر انتقادات نمایندگان نسبت به روند کاری مجلس اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از انتقادات نمایندگان به جلسات شورای هماهنگی سران قوا است، نمایندگان گله‌مند هستند که چرا تصمیماتی که می‌گیریم و قانون می‌شود در جای دیگر نقض می‌شود. این هم تذکر داده شده که رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه باید دقت کنند که مصوبات مجلس را پیگیری کنند، ما مجلسِ دولت نیستیم، مجلسِ مردم هستیم. ما باید به وظیفه خودمان در قانونگذاری و نظارت به درستی عمل کنیم و یک بخشی از عملکرد مجلس هم مصوبات و قانون است و یک بخش هم هیات رئیسه و تعامل با دولت و قوه قضائیه است، در کل ما باید مدافع مردم و قانونی که تصویب می‌کنیم، باشیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: برخی فرآیندها هم مانند هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مقداری در کار مجلس خلل ایجاد کرده که برای این هم نمایندگان نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند که تعیین تکلیف کنند؛ مثلا در مواردی مانند خودرو یا شفافیت قوای سه‌گانه این‌ها باید حل شود و در این پیچ و خم‌های اداری و قانونی گیر نکند.

وی درخصوص زمان ارسال نامه گفت: از آنجا که برخی مصوبات در بودجه تغییر کرد یا حذف شد، بعد از عید این نامه نوشته و خدمت رهبری ارسال شد تا ان‌شاءالله با نظر مقام معظم رهبری موارد این چنینی تعیین تکلیف شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.