رسانه نزدیک به قالیباف: جریان پایداری غده سزطانی است

تنش‌های بی‌اصول؛ رویارویی انتخاباتی پایداری‌ها و قالیبافی‌ها دائم تندتر می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه شرق نوشت: رسانه قالیباف «حمله جریان پایداری» از قم را با یک ضدحمله تندتر پاسخ داد. کانال منتسب به جریان رسانه‌ای قالیباف با عنوان «نواصولگرایی» با انتشار یک یادداشت جریان پایداری را با عناوینی مانند «آقایان تنش‌آفرین» و «غده سرطانی» خطاب قرار داده که کارنامه‌شان در مجلس «صیانت» و «ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی» است. اختلافات میان آن‌ها این بار از نامه‌ای آغاز شد که به اسم جمعی از طلاب در قم انتشار یافت. نامه‌ای که خطاب به شورای نگهبان نوشته شده تا قالیباف را برای این دور از انتخابات رد صلاحیت کنند. رسانه قالیباف هم آن را بی‌جواب نگذاشته و این حمله را تندتر پاسخ داد. اختلافات جریان پایداری و قالیباف زیربنایی پردامنه و باسابقه دارد؛ اما این‌بار از سطح ظاهر آن اگر بگذریم، ریشه اختلافات به دو انتخابات پیش‌رو در سال ۱۴۰۲ بازمی‌گردد. اول: انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس، دوم: انتخابات مجلس دوازهم در اسفند‌ماه.

غده سرطانی اصولگرایان؟

به دنبال انتشار نامه‌ای که امضای برخی از طلاب را با خود دارد و در گروه‌ها و کانال‌های ایتا دست به دست می‌شود، تیم قالیباف در کانال «نواصولگرایی» به ادعا‌های آن‌ها پاسخ داد. این کانال را از آنجا می‌توان مستقیما رسانه قالیباف نامید که اولین بار برای معرفی آن یکی از مطالبش در کانال قالیباف منتشر شد و بعد‌ها نیز به فراخور متن‌های آن‌ها در کانال رسمی قالیباف بازنشر می‌شود. کانال منتسب به قالیباف جریان پایداری را با این صفات معرفی می‌کند؛

۱ – جریانی هستند که اظهاراتشان، «تنش‌آمیز»، «مسخره‌آمیز» و «وهن‌آمیز» است و برای «مجلس و نظام هزینه‌آفرین» است.

۲ – آن‌ها «یک نحله سیاسی» هستند که «تنش‌آفرینی» می‌کنند.

۳ – این گروه سیاسی گرچه هم در جامعه انقلابی کوچک هستند و هم در مجلس اقلیت مطلق را دارند؛ اما دارای صدای بلند و پرتوان در رسانه‌ها هستند.

۴ – حرف‌های بی‌منطق و مسخره می‌زنند.

۵ – مهم‌ترین خروجی‌شان «طرح بدنام صیانت» است که از کمیسیون فرهنگی بیرون آمده (در اینجا اشاره تیم قالیباف این است که این کمیسیون زیر نظر مرتضی آقاتهرانی اداره می‌شود و طرح صیانت متعلق به آنهاست).

۶ – طرح دیگر آن‌ها غیرقانونی‌کردن نگهداری حیوانات خانگی در منازل است.

۷ – معتقدند که «باید این غده سرطانی را که بالاجبار در لیست تهران قرار گرفتند، جدا از کلیت مجلس انقلابی دانست».

۸ – این گروه «هزینه‌سازی» می‌کنند و «ان‌شاءالله در دوره بعد با آگاهی عمومی شکل‌گرفته دیگر در مجلس حضور نخواهند داشت».

ریشه‌های اختلاف، اول: هیئت‌رئیسه مجلس

در رد‌وبدل شدن مطالب میان تیم قالیباف و پایداری نشانه‌هایی از اختلاف درباره انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس را شاهد هستیم. سال گذشته هم مرتضی آقاتهرانی وارد وزن‌کشی با قالیباف برای ریاست مجلس شد؛ اما این‌بار ظاهرا بخشی از هیئت‌رئیسه را هدف گرفتند.

اگر به اظهارات مرتضی آقاتهرانی در نطق میان‌دستور خود در مجلس نگاه کنیم، می‌بینیم هدف‌گذاری هیئت‌رئیسه از ابتدای امسال آغاز شده بود. او در نطق روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ خود گفته بود: «باید دید جایگاه چشم‌انداز گام دوم انقلاب رهبری کجاست که امروز مورد غفلت واقع شده است. شاید اگر مجلس گروهی برای مدیریت بهتر داشته باشد، بجا باشد».

اگرچه به نظر می‌رسد پایداری به‌خوبی آگاه است که ریاست مجلس چیزی نیست که تنها در کف صحن علنی انتخاب و رقم بخورد؛ اما آن‌ها عامدانه صندلی قالیباف را تکان می‌دهند تا حواسش را به رفتارهایش جمع‌تر کند.

در طرف دیگر تیم قالیباف هم پیام را به‌روشنی دریافت کرده و در یادداشتی که به بهانه انتشار نامه طلاب منتشر کرده بود، صراحتا معتقد است که اختلافات برسر هیئت‌رئیسه مجلس است: «به‌تازگی نامه‌ای منتشر شده که ادعا دارد از طرف جمعی از طلاب قم از شورای نگهبان می‌خواهد که قالیباف را رد صلاحیت کند. دم خروس طراحان این نامه جایی بیرون می‌زند که موضوع را مثلا خطاب به شورا و رد صلاحیت انتخابات آینده نوشته‌اند؛ اما در آن مشخصا به هیئت‌رئیسه اشاره دارند، آن‌هم چند روز مانده به آخرین انتخابات هیئت‌رئیسه در مجلس یازدهم».

با‌این‌حال ظاهرا قالیباف نشان می‌دهد که از تهدیدات پایداری واهمه‌ای ندارد و حملات آن‌ها آن‌قدر کُند شده است که دیگر به او کارگر نیست. ازاین‌رو بدون واهمه‌ای از آن‌ها برای شام افطاری مجلس از ناطق‌نوری و علی لاریجانی دعوت کرد.

تصاویر چهارنفره قالیباف با جریانی که آن‌ها را با عنوان راست سنتی و اصولگرایی می‌شناسیم، ضربه دیگری به پایداری بود که حتما قالیباف به بازخورد‌های آن اندیشیده بود و وضعیت امروز را پیش‌بینی کرده بود؛ اما نکته اینجاست که آیا پایداری توانایی جابه‌جایی محمدباقر قالیباف را از ریاست مجلس خواهد داشت؟ یا آنکه برای سال چهارم مجلس به دنبال تغییر یکی از نواب رئیس به نفع خود است تا آلترناتیو خود را برای مجلس آینده در کنار قالیباف بنشاند؟

رقابت بر سر حذف از لیست انتخابات مجلس

جریان پایداری در انتخابات سال ۹۸ ابتدا حاضر نبود تا نامش زیر لیستی نوشته شود که نام قالیباف بر بالای آن نقش بسته بود. اختلافات آن‌قدر بالا گرفت که جلسات متعددی برای پاسخ‌گویی قالیباف به ابهامات جریان پایداری برگزار شد؛ اما در نهایت آنچه پایداری را به این جمع‌بندی رساند که باید در لیست اصولگرایان شرکت کند، ترسی بود که از لیست احتمالی اصلاح‌طلبان در جان آن‌ها انداخته بودند. رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و برخی کانال‌ها مدام تکرار می‌کردند که اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی خود را نهایی کردند و حتی سیدمحمد خاتمی فیلم «تکرار می‌کنم» را برای حمایت از این لیست آماده کرده است. آن‌ها با این مقدمه به پایداری می‌گفتند که در صورت شکست دوباره اصولگرایان، مسئولیت این شکست برعهده آن‌ها خواهد بود. اما زمانی که مشخص شد هیچ‌کدام از این ادعا‌ها واقعی نبوده، جریان پایداری نسبت به این مدل رفتار ناراحتی خود را آشکار کرد. با این مقدمه قرار است آن‌ها بار دیگر وارد انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی شوند. ازاین‌رو از مدتی قبل جبهه پایداری به قالیباف و نزدیکانش حمله می‌کنند و خواهان موضع‌گیری صریح قالیباف درباره مسئله قانون حجاب و فشار‌های اخیر بر مردم شدند.

جریان پایداری مستقیما خواهان همراهی جریان اصولگرا و قالیباف است و حتی از نامه مجتبی توانگر به مرتضی آقاتهرانی که رفتار آن‌ها را «انتخاباتی» خوانده بود، به‌شدت ناراحت هستند. ماه گذشته در پی نامه مجتبی توانگر (که به تیم قالیباف نزدیک است) علیه مرتضی آقاتهرانی، اختلافات علنی‌تر شد. همان زمان رجانیوز در یادداشتی که آن را از خبرنامه دانشجویان بازنشر کرده بود، به «سه بهاری» اشاره کرد که قالیباف بر کرسی ریاست مجلس نشسته است. گویی صندلی قالیباف برای سال چهارم را نشانه رفته‌اند. رجانیوز و پایداری، قالیباف و اصولگرایان را متهم کردند به اینکه دست به «اختلاف‌افکنی» می‌زنند. در یادداشتی که رجانیوز منتشر کرد، آمده بود: «به نظر می‌رسد جریانی که امروز مجتبی توانگر زبان منفصل و معتمد آن خطاب می‌شود، در سال منتهی به انتخابات دچار اشتباه راهبردی و تحلیلی شده است. کسانی که پیش‌ازاین مدعی وحدت بودند و اقدامات دیگران را اختلاف‌افکن و ضد وحدت می‌خواندند، امروز زبان منفصل و معتمدشان در سال منتهی به انتخابات اقدام به اختلاف‌افکنی کرده است».

به عبارت دیگر روشن می‌شود که با ورود به سال انتخابات، این اختلافات با هدف فشار در درون جریان اصولگرایی برای گرفتن امتیازات بیشتر آغاز شده است؛ موضوعی که در شماره روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ روزنامه «شرق» ذیل عنوان «وزن‌کشی مفهوم رقابت» به آن پرداخته شده است. همچنان که تیم قالیباف در پایان یادداشت خود انتظار این را دارند که در دور آینده انتخابات مجلس این «غده سرطانی» (منظور پایداری) در لیست حضور نداشته باشند، پایداری هم آماده می‌شود تا لیست انتخاباتی خود را با یک سرلیست متفاوت روانه انتخابات کند؛ سرلیستی که قرار است همان فرد «اصلح» باشد که شایسته ریاست قوه مقننه است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.